Indonesië en het Coronavirus

Wijzigen reis met vertrekdatum tot en met 31 mei:

Wanneer u uw reis met vertrekdatum uiterlijk 31 mei wilt wijzigen kunt u uw reis zonder extra kosten omboeken naar een later tijdstip, met dien verstande dat we de kosten die wij niet kunnen terugkrijgen van onze agenten of airlines wel aan u door moeten belasten.

De voorwaarden voor ons omboekingsbeleid:
1. De nieuwe reis moet afgerond zijn (terugkeerdatum) vóór 31 maart 2021 (Let op! Afhankelijk van met welke airline u vliegt kan dit afwijken. Bij Garuda kunt u bijvoorbeeld reizen tot 30 juni 2021. Kijk via de airline links hieronder)
2. Het kan voorkomen dat de reissom hoger of lager uitvalt vanwege bepaalde toeslagen, andere boekingsklasse of prijsstijgingen van accommodaties. Het verschil wordt dan verrekend
3. Door ons gemaakte kosten als gevolg van het annuleren van uw huidige reis worden wel doorbelast. Denk aan eventuele binnenlandse vluchten, treintickets en accommodaties met annuleringskosten

Indien u denkt aan omboeken, kunt u het beste een email sturen met de nieuwe gewenste vertrekdatum. U krijgt dan een opgave van de onder punt 3 genoemde kosten en een offerte op basis van uw nieuwe vertrekdatum.

Pagina bijgewerkt op 2 april 2020

Wijzigen reis met vertrekdatum na 31 mei:

Wanneer u uw reis wilt wijzigen terwijl uw bestemming niet als risicogebied is aangewezen (code rood volgens het Ministerie van Buitenlandse Zaken) of als zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving geen onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis (Artikel 9.9 ANVR Reisvoorwaarden voor pakketreizen) , dan zijn er de volgende kosten aan verbonden:
• Indien u vluchten bij ons heeft afgenomen en de tickets zijn reeds uitgegeven:
€ 35 wijzigingskosten per ticket (kosten van ticketing maatschappij)
Eventuele wijzigingskosten van de luchtvaartmaaschappij
Eventuele meerkosten indien de vluchten niet in dezelfde boekingsklasse kunnen worden uitgegeven
• Eventuele wijzigingskosten van de lokale agent(en), accommodaties, binnenlandse vluchten, treinreizen en andere diensten
• € 50 wijzigingskosten per boeking (€ 25 voor boekingen vóór 1 maart 2020)


Annuleren

Wanneer u uw reis wilt annuleren terwijl uw bestemming niet als risicogebied is aangewezen of als zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving geen onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis, dan zijn er de volgende kosten en refunds aan verbonden:
• Annuleringskosten:
Tot 56 dagen voor vertrek: de aanbetaling.
Vanaf de 56e dag(inclusief) tot de 30e dag voor vertrek: 40% van de reissom.
Vanaf de 30e dag (inclusief) tot de 14e dag voor vertrek: 50% van de reissom.
Vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 7e dag voor vertrek: 75% van de reissom.
Vanaf de 7e dag (inclusief) tot en met de vertrekdag of later:100% van de reissom.
• Eventuele afwijkende annuleringskosten van de luchtvaartmaatschappij, lokale agent(en), accommodaties, binnenlandse vluchten, treinreizen en andere diensten
• Eventuele refund indien er een coulance beleid geldt voor de luchtvaartmaatschappij, lokale agent(en), accommodaties, binnenlandse luchtvaartmaatschappij of andere diensten


Coulancebeleid airlines en agenten

Hieronder een overzicht van het coulancebeleid van onze partners:

Airlines

De door ons meest gebruikte airlines hebben een coulancebeleid doorgevoerd. Aangezien deze dagelijks kunnen wijzigen, verwijzen we hierbij naar hun pagina met informatie over wijzigen en annuleren.

Garuda Indonesia
KLM
Singapore Airlines
Emirates
Qatar
Etihad
Cathay Pacific
Turkish airlines
De overige luchtvaartmaatschappijen met bestemming Indonesië hebben, voor zover bekend op 16 maart, geen coulancebeleid geformuleerd.

Overig

Accommodaties, transport, excursies

  • Sommige accommodaties en agenten voeren een coulancebeleid, waarbij soms omgeboekt kan worden naar een latere datum en in sommige gevallen gratis annuleren. In de meeste gevallen geldt dat dan tot 6 weken voor aanvang van de reis
Binnenlandse vluchten:
  • Geen coulancebeleid, voor alle binnenlandse vluchten, uitgezonderd Garuda, geldt 100% aanbetaling, minimaal 50% annuleringskosten

Indonesië en het Coronavirus

Per 2 april tot nader order geldt een inreisverbod voor Indonesië. Zie de website van de Indonesische overheid.

Het COVID-19 Corona virus.

Stel dat u een reis wilt boeken of inmiddels heeft geboekt, wat gebeurt er dan als uw bestemming ook wordt getroffen door het virus? We hebben de voorwaarden en mogelijkheden voor u op een rijtje gezet.

Zorg voor een goede reis- en annuleringsverzekering! Het Calamiteitenfonds geeft (helaas) geen dekking voor ziektes en dus ook niet voor het Coronavirus. Annuleringen worden volgens de ANVR- en onze afwijkende voorwaarden niet gedekt, tenzij er een negatief reisadvies geldt in de periode waarin u reist. Artikel 9.9 van de ANVR Reisvoorwaarden voor pakketreizen luidt:

9.9. Als zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis, en is de reis nog niet aangevangen, dan kunt u de overeenkomst kosteloos opzeggen en betaalt de organisator alle door jou vooruitbetaalde gelden terug. U heeft in dit geval geen recht op schadevergoeding.

Stel dat u voor de zomervakantie heeft geboekt en in maart geeft het Ministerie een negatief reisadvies. Dan kunt u, volgens de voorwaarden, nog niet direct kosteloos annuleren, omdat niet zeker is dat het negatief reisadvies in de zomervakantie nog steeds geldt.
Als u dan toch wilt annuleren, of kort voor vertrek en er is geen negatief reisadvies, dan bent u verplicht de geldende annuleringskosten te voldoen. Het is dus altijd zaak om een goede annuleringsverzekering af te sluiten die ook annuleren wegens veiligheidsrisico's als het Corona virus afdekt. De meeste verzekeringen hebben dit overigens niet standaard. Independer heeft de meeste annuleringsverzekeringen op een rijtje: annuleringsverzekeringen op een rijtje.

Heeft u een doorlopende annuleringsverzekering? Check dan in ieder geval of deze de juiste dekking heeft en pas die, indien mogelijk en noodzakelijk, meteen aan!

Overigens zal Merapi trachten om zo coulant mogelijk met dit soort annuleringen om te gaan. Helaas zijn wij daar ook bij afhankelijk van de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappijen en lokale agenten.

Download de ANVR Reizigersvoorwaarden

Voorkomen

Wat kunt u doen om besmetting met het virus te voorkomen?

Het Rode Kruis geeft een aantal suggesties die de kans op besmetting verkleinen:
Er zijn een aantal simpele dingen die je kunt doen om het risico op besmetting te verkleinen:
• Was regelmatig uw handen met zeep (min. 20 sec.)
• Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
• Gebruik papieren zakdoekjes
Reist u naar een land met het coronavirus? Neem dan ook deze voorzorgsmaatregelen:
• Houd minstens 1 meter afstand van mensen met griepverschijnselen
• Was uw kleren als u in contact bent geweest met iemand met griepverschijnselen. Het virus wordt gemakkelijk vernietigd door gebruikelijke was- en schoonmaakmiddelen
• Houd het reisadvies in de gaten

(Bron: Rode Kruis.)

Andere nuttige websites zijn die van het RIVM en de ANVR.

Andere suggesties zijn:
• Neem desinfecterende handcreme en/of wegwerphandschoenen (makkelijk te verkrijgen in de bouwmarkt) mee
• Voorkom op drukke plaatsen, zoals stations en vliegvelden, contact met bijvoorbeeld (rol-) trapleuning
• Was zeker uw handen na bezoek van drukke plaatsen

Heeft het zin om een mondkapje te dragen om je te beschermen tegen het nieuwe coronavirus (COVID-19)?
In Nederland adviseren we alleen mondkapjes voor medisch personeel. Mensen die werken met (mogelijk) besmette mensen gebruiken professionele mondkapjes. Deze mondkapjes helpen alleen, als u ze op de juiste manier gebruikt; ze moeten heel goed sluiten over neus en mond, en u moet ze regelmatig wisselen. De simpele (papieren) mondkapjes die veel mensen in bijvoorbeeld China gebruiken, beschermen de drager niet tegen het virus. Verkeerd gebruik van de mondkapjes geeft schijnzekerheid.
(Bron: RIVM)

Kunnen wij u helpen? Need help?
Sluiten Close

Heeft u een vraag, neem dan contact met ons op via +31(0)88 - 81 11 999 of vul hier het contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. If you have any questions, please contact us via +31(0)88 - 81 11 999 or fill out our form here. We will get back to you as soon as possible.

Merapi is op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00
Telefoon: 088 - 81 11 999 Wilt u teruggebeld worden? Vul dan ons terugbelformulier in.
In noodgevallen zijn wij vanuit het buitenland bereikbaar op +31-6-1240 9137

U kunt ook een afspraak maken, met ons chatten, het contactformulier invullen of een e-mail sturen aan
Merapi can be reached on workdays between 09:00 and 17:00.
Phone: 088 - 81 11 999 Do you want us to call you? Fill out our call-me-back form.
In case of emergency, we can be reached from abroad via +31-6-1240 9137.

U can also make an appointment, chat with us, fill out our contact form or send an e-mail to

Start livechat

Sluit livechat Close livechat