Indonesië en het Coronavirus

Corona geld-terug-garantie

Samen met de meeste van onze agenten, accommodaties en airlines kunnen we u nu voor nieuwe boekingen reizen naar Indonesië en Thailand aanbieden met de geld-terug-garantie.
Dat houdt in dat u tot 45 dagen voor vertrek uw reis kosteloos kunt annuleren, mits de annulering veroorzaakt wordt door in- of uitreisproblemen vanwege het Coronavirus.
Helaas zijn er enkele uitzonderingen. Enkele duurdere resorts geven een voucher in plaats van een refund. Bij uw reservering zullen we in die voorkomende gevallen dat zeker met u bespreken. Maar voor vrijwel alle Sumatra, Java en Bali reizen is de garantie van kracht.

Wijzigen of annuleren

Reizen met vertrekdatum tot en met 31 maart mogen van de Nederlandse regering niet worden uitgevoerd.
U kunt uw reis omboeken naar een latere datum. . Eventuele kosten van omboeken komen dan voor onze rekening, tenzij het meerkosten zijn die met het hoogseizoen te maken hebben.
U kunt er ook voor kiezen een SGR-gegarandeerd Coronavoucher te accepteren voor het door u aanbetaalde bedrag.

Wanneer u uw reis wilt wijzigen terwijl uw bestemming niet als risicogebied is aangewezen (code rood volgens het Ministerie van Buitenlandse Zaken) of als zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving geen onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis (Artikel 9.9 ANVR Reisvoorwaarden voor pakketreizen) , dan zijn er de volgende kosten aan verbonden:
• Indien u vluchten bij ons heeft afgenomen en de tickets zijn reeds uitgegeven:
€ 35 wijzigingskosten per ticket (kosten van ticketing maatschappij)
Eventuele wijzigingskosten van de luchtvaartmaatschappij
Eventuele meerkosten indien de vluchten niet in dezelfde boekingsklasse kunnen worden uitgegeven
• Eventuele meer- of wijzigingskosten van de lokale agent(en), accommodaties, binnenlandse vluchten, treinreizen en andere diensten. De meeste accommodaties geven voor 2021 max. 5% tariefsverhoging aan
• € 50 wijzigingskosten per boeking (€ 25 voor boekingen vóór 1 maart 2020)

Vooralsnog zien wij geen aanleiding om van deze voorwaarden af te wijken voor reizen vanaf 1 april 2021.

Wanneer u uw reis wilt annuleren terwijl uw bestemming niet als risicogebied is aangewezen of als zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving geen onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis, dan zijn er de volgende kosten en refunds aan verbonden:
• Annuleringskosten:
Tot 56 dagen voor vertrek: de aanbetaling.
Vanaf de 56e dag(inclusief) tot de 30e dag voor vertrek: 40% van de reissom.
Vanaf de 30e dag (inclusief) tot de 14e dag voor vertrek: 50% van de reissom.
Vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 7e dag voor vertrek: 75% van de reissom.
Vanaf de 7e dag (inclusief) tot en met de vertrekdag of later:100% van de reissom.
• Eventuele afwijkende annuleringskosten van de luchtvaartmaatschappij, lokale agent(en), accommodaties, binnenlandse vluchten, treinreizen en andere diensten
• Eventuele refund indien er een coulance beleid geldt voor de luchtvaartmaatschappij, lokale agent(en), accommodaties, binnenlandse luchtvaartmaatschappij of andere diensten


Afwijkend op onze Reisvoorwaarden hanteren we voor vertrekken in de maanden april en mei het volgende coulancebeleid:

Restantbetalingen dienen uiterlijk 42 dagen voor vertrek te zijn voldaan
Annuleren tot uiterlijk 42 dagen voor vertrek mag tegen annuleringsvoorwaarden volgens de 'tot 56 dagen voor vertrek' annuleringskosten: de aanbetaling.

Omboeken kan dus ook tot en met uiterlijk 42 dagen voor vertrek.


Hieronder een overzicht van het coulancebeleid van onze partners:

De door ons meest gebruikte airlines hebben een coulancebeleid doorgevoerd. Hieronder vindt u een zeer beknopt overzicht (laatst bijgewerkt op 22 februari). Aangezien deze dagelijks kunnen wijzigen, verwijzen we ook naar hun pagina met informatie over wijzigen en annuleren.

Let op: onderstaande regelingen gelden voor reeds uitgegeven tickets. Voor tickets die alleen in optie zijn genomen geldt dat deze tot 2 maanden voor vertrekdatum nog kunnen worden ingetrokken.

Garuda Indonesia
Kosteloos wijzigen van vertrekken t/m 31 mei 2021, nieuwe reis dient 31 december 2022 te zijn afgerond.
KLM
Kosteloos wijzigen van vertrekken t/m 30 september, nieuwe reis dient afgerond te zijn binnen 1 jaar na afgifte voucher, met eventueel meerkosten
Singapore Airlines
Kosteloos wijzigen van vertrekken t/m 31 maart, nieuwe reis dient afgerond te zijn binnen 1 jaar na originele vertrekdatum
Emirates
Kosteloos wijzigen van vertrekken t/m 30 juni 2021, nieuwe reis dient afgerond te zijn binnen 24 maanden
Qatar
Kosteloos wijzigen van vertrekken t/m 30 april, nieuwe reis dient afgerond te zijn op 31 december 2021
Etihad
Kosteloos wijzigen van vertrekken t/m 30 juni 2021, nieuwe reis dient afgerond te zijn 31 oktober 2021
Cathay Pacific
Kosteloos wijzigen van vertrekken t/m 31 maart, nieuwe reis dient afgerond te zijn op 31 december 2021, eventueel met meerkosten
Turkish airlines
Kosteloos wijzigen van vertrekken t/m 31 december 2020, nieuwe reis dient afgerond te zijn 31 december 2021. Feitelijk kent Turkish Airlines op dit moment géén coulancebeleid meer


Accommodaties, transport, excursies

  • Sommige accommodaties en agenten voeren een coulancebeleid, waarbij soms omgeboekt kan worden naar een latere datum en in sommige gevallen gratis annuleren. In de meeste gevallen geldt dat dan tot 6 weken voor aanvang van de reis
Binnenlandse vluchten (voor zover deze 'normaal' worden uitgevoerd):
  • Geen coulancebeleid, voor alle binnenlandse vluchten, uitgezonderd Garuda, geldt 100% aanbetaling, minimaal 50% annuleringskosten of 25% omboekingskosten.

Indonesië en het Coronavirus

Tot 22 februari 2021 geldt een inreisverbod voor buitenlanders naar Indonesië. Zie ook het reisadvies van de Nederlandse overheid.

Op 9 februari telde Indonesië 1.170.000 meldingen van besmetting met COVID-19, 32.000 patiënten zijn als gevolg van het virus overleden. Op 13 januari is de Indonesische overheid gestart met het vaccinatieprogramma. President Jokowi ontving de eerste injectie met het Chinese Sinovac vaccin. Er liggen inmiddels 18 miljoen doses gereed. Indonesië hoopt binnen 15 maanden twee-derde van haar bevolking te hebben gevaccineerd.



Merapi heeft haar agenten gevraagd hoe de reizen worden uitgevoerd, rekening houdend met die anderhalve meter:
• Luchthavens:
Overal wordt duidelijk 1,5 meter aangegeven. 'Aanraakpunten' als (rol-)trapleuningen worden continu gedesinfecteerd.
• Vluchten:
Voor zover mogelijk worden stoelen vrijgehouden, zodat voldoende ruimte tussen passagiers overblijft. Cabines worden na iedere stop gedesinfecteerd. Cabinepersoneel draagt beschermende gezichtsmaskers en handschoenen. Tijdens het boarden wordt bij alle passagiers de lichaamstemperatuur gecontroleerd. Op zowel vliegveld als in de cabine bevinden zich voldoende desinfecterende hand-gel punten. Sommige airlines verplichten reizigers mondkapjes te gebruiken.
• Privé vervoer:
Auto's en busjes worden dagelijks volledig gedesinfecteerd. Chauffeurs, gidsen en bijrijders gebruiken mondkapjes.
• Openbaar vervoer (trein, ferry, fastboat):
Voor zover mogelijk worden stoelen vrijgehouden, zodat voldoende ruimte tussen passagiers overblijft. Interieur wordt na iedere stop gedesinfecteerd. Personeel draagt beschermende gezichtsmaskers en handschoenen. De meeste OV maatschappijen verplichten reizigers mondkapjes te gebruiken.
• Hotels en restaurants:
Overal wordt duidelijk 1,5 meter aangegeven. 'Aanraakpunten' als (rol-)trapleuningen worden regelmatig gedesinfecteerd. Tafels worden 'afgekruisd'. Personeel draagt beschermende mondkapjes en handschoenen.
• Bezienswaardigheden, theaters, musea:
Overal wordt duidelijk 1,5 meter aangegeven. 'Aanraakpunten' als (rol-)trapleuningen worden regelmatig gedesinfecteerd. Personeel draagt beschermende mondkapjes en handschoenen. Mondkapjes worden aanbevolen en vaak ook verplicht.
• Duiken/snorkelen:
Dit verschilt enorm per bestemming en per operator. Veel duikresorts zijn nog gesloten en goede informatie van snorkel organisatoren ontbreekt. Snorkelen vanaf het strand (o.a. de Gili eilanden) is vanzelfsprekend zonder risico op besmetting, maar snorkeltrips per boot kunnen zeker geen anderhalve meter organiseren. Mondkapjes worden aanbevolen.

Kortom: In Indonesië zijn min of meer dezelfde maatregelen van kracht als in Nederland. Daar waar geen anderhalve meter mogelijk is worden mondkapjes geadviseerd en soms verplicht gesteld.

Wat kunt u doen om besmetting met het virus te voorkomen?

Het Rode Kruis geeft een aantal suggesties die de kans op besmetting verkleinen:
Er zijn een aantal simpele dingen die je kunt doen om het risico op besmetting te verkleinen:
• Was regelmatig uw handen met zeep (min. 20 sec.)
• Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
• Gebruik papieren zakdoekjes
Reist u naar een land met het coronavirus? Neem dan ook deze voorzorgsmaatregelen:
• Houd minstens anderhalve meter afstand van andere mensen, uitgzeonderd uw eigen familie
• Was uw kleren als u in contact bent geweest met iemand met griepverschijnselen. Het virus wordt gemakkelijk vernietigd door gebruikelijke was- en schoonmaakmiddelen
• Houd het reisadvies in de gaten

(Bron: Rode Kruis.)

Andere nuttige websites zijn die van het RIVM en de ANVR.

Andere suggesties zijn:
• Neem desinfecterende handcreme en/of wegwerphandschoenen (makkelijk te verkrijgen in de bouwmarkt) mee
• Daar waar de anderhalve meter niet te waarborgen is: gebruik mondkapjes, zodat u verspreiding van het virus naar anderen voorkomt. Als iedereen mondkapjes draagt in bijvoorbeeld vliegtuig of treincoupé, dan is de kans dat u zelf besmet wordt ook aanzienlijk gereduceerd. NB: Uw eigen mondkapje beschermt dus niet uzelf!
• Voorkom op drukke plaatsen, zoals stations en vliegvelden, contact met bijvoorbeeld (rol-) trapleuning
• Was zeker uw handen na bezoek van drukke plaatsen

Kunnen wij u helpen? Need help?
Sluiten Close

Heeft u een vraag, neem dan contact met ons op via +31(0)88 - 81 11 999 of vul hier het contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. If you have any questions, please contact us via +31(0)88 - 81 11 999 or fill out our form here. We will get back to you as soon as possible.

Merapi is op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00
Telefoon: 088 - 81 11 999 Wilt u teruggebeld worden? Vul dan ons terugbelformulier in.
In noodgevallen zijn wij vanuit het buitenland bereikbaar op +31-6-1240 9137

U kunt ook een afspraak maken, met ons chatten, het contactformulier invullen of een e-mail sturen aan
Merapi can be reached on workdays between 09:00 and 17:00.
Phone: 088 - 81 11 999 Do you want us to call you? Fill out our call-me-back form.
In case of emergency, we can be reached from abroad via +31-6-1240 9137.

U can also make an appointment, chat with us, fill out our contact form or send an e-mail to

Start livechat

Sluit livechat Close livechat