Nieuwsbrief


1 september 2020

Beste Indonesië liefhebber,

Inmiddels zitten we ruim 6 maanden in de Coronacrisis. Het einde is helaas nog niet in zicht. Wat dat betekent voor de reisbranche en wat de konsekwenties zijn voor reizen naar Indonesië leest u verderop.
In de vorige nieuwsbrief kwam het reis- en kookboek De Reistafel al ter sprake en we hopen dat u heeft genoten van de saté. In deze editie vraag ik uw medewerking aan het boek. Ook gaan we in op de verschillende reismogelijkheden in Indonesië.
We wensen u wederom veel leesplezier!

Vera, Priscilla, Monique, Jan en Flip

NB: Sinds begin maart werken ook wij in deeltijd, waardoor we telefonisch minder bereikbaar zijn: van 10:00 tot 15:00.

Indonesië blijft dicht tot eind dit jaar

Vorige maand berichtten we dat Bali per 11 september weer open zou gaan voor buitenlandse toeristen. Helaas gaat dat niet door. De regering (Jakarta) geeft tot het eind van dit jaar nog geen groen licht om buitenlandse toeristen in Indonesië toe te laten.
Wanneer dat wel gaat gebeuren is vooralsnog niet bekend. Vooralsnog houden wij het op 1 januari.

Al onze reizigers zijn inmiddels geïnformeerd.


Updates Corona en Indonesië

De Reisbranche in Coronatijd

De media staan vol met verhalen over de horeca, evenementenbranche en andere getroffen sectoren die het in Coronatijd zwaar hebben. Van de reisbranche hoort u relatief weinig.
Wat in het nieuws komt zijn de KLM, Transavia en de problemen rondom voucher- en refund procedures. Misschien komt het doordat de reisbranche gewend is om plezier te verkopen en moeite heeft om slecht nieuws te brengen. Voilá, hier komt het:

De gemiddelde reisorganisatie mist dit jaar zeker 80% omzet. Dat geldt zowel voor de ZRA's (Zelfstandige reisadviseurs), reisbureau's en touroperators. In maart moesten zij ook extra kosten maken om reizigers te repatriëren. In veel gevallen waar Coronavouchers worden uitgeschreven draait de touroperator op voor annuleringskosten en in sommige gevallen ook voor non-refundable boekingsonderdelen.

Een voorbeeld geeft dit goed aan:
We hebben een reis samengesteld voor een familie in het hoogseizoen naar Java, Bali en Komodo. Totale kosten ongeveer € 20.000. Op Java is een treinreis inbegrepen en tussen Bali en Komodo zijn 2 binnenlandse vluchten met een lokale airline. Vanwege code-oranje kunnen we de reis niet uitvoeren.
De accommodaties, chauffeur en minibus kunnen we kosteloos annuleren. De intercontinentale vluchten, treintickets en binnenlandse vluchten zijn volledig betaald. Bij annulering zijn we het geld voor de trein volledig kwijt (5 x € 40), betalen we 25% annuleringskosten voor de binnenlandse vluchten (2 x 5 x 25% van € 60) plus het volle pond van de meegekochte 20kg bagage (2 x 5 x € 30). Totaal aan kosten: € 650. Roetsjjj, spoel maar door...

Merapi lijdt over 2020 ruim 85% omzetverlies en heeft aan dit soort niet- of gedeeltelijk restitueerbare kosten een extra schadepost van pakweg € 10.000.
Tegelijkertijd worden we in de media over één kam geschoren met onbereikbare boekingsplatforms als cheaptickets, schipholtickets en anderen die geen sjoege geven als er service of refund wordt aangevraagd. Ook KLM en Transavia worden in één adem genoemd met de reisorganisaties.
Voor de goede orde: Een reisorganisatie verkoopt pakketreizen en de organisatie heeft de (Europese) verplichting om een reis die niet volgens afspraak kan worden uitgevoerd zelf te annuleren en de reiziger schadeloos te stellen, of in overleg met de reiziger om te boeken.De schadeloosstelling komt dan in de vorm van een (door het SGR gedekte) Coronavoucher, die na maximaal 1 jaar tot restitutie leidt van de betaalde reisgelden.
Airlines, cheaptickets en beddenbanken als booking.com verkopen géén pakketreizen en vallen dus niet onder die verplichtingen.

Gelukkig biedt onze overheid een helpende hand met regelingen als de NOW, TOGS en TVL. Niet dat die alles vergoeden, maar het maakt de kans om te overleven wel groter. Dat geldt helaas niet voor de meeste zelfstandigen, die geen aanspraak kunnen maken op die regelingen.
Een ander groot geluk is dat de meeste van onze reizigers de reis hebben omgeboekt naar volgend jaar, zodat er in ieder geval perspectief is op herstel.


Indonesië, zelf doen, individueel of met groepsreis?

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Zo ook naar Indonesië… Doet u het zelf? Gaat u in een groep? Laat u de reis op maat verzorgen?
De reisproblemen tijdens de Coronacrisis hebben menig doe-het-zelver uren werk, talloze frustraties en bergen geld gekost. Zelfs voor een eenvoudige strandvakantie op Bali hebben zij maanden op restitutie moeten wachten en in veel gevallen wachten ze nog steeds. En vaak nog tevergeefs.
Een pakketreis boeken bij een ANVR aangesloten reisorganisatie kan een paar tientjes duurder zijn, maar u bent dan wel verzekerd van een onbezorgde reis, óók als die niet door kan gaan.

Zelf doen
Voor backpackers is het vrijwel nooit een probleem om de reis zelf, en vaak ter plaatse te regelen. Er zijn volop apps beschikbaar waar zij vandaag hun onderkomen voor morgen of overmorgen kunt regelen en de goede apps geven ook aan hoe ze met openbaar vervoer van A naar B kunt reizen.
Op Bali is zelf regelen ook redelijk goed te doen. Er is een ruime keuze aan accommodaties, van B&B tot 5 sterren. Vervoer is makkelijk te regelen vanuit het verblijf. Of u dan echt veilig op weg bent is een tweede. Er is geen controle op de rijvaardigheid bam de chauffeur of de status van de auto.
Als u buiten Bali iets meer wilt zien wat er zich tussen A en B afspeelt is openbaar vervoer niet de beste keuze; u mist dan de ‘kleine highlights’ onderweg. Als u graag in middenklasse hotels verblijft is zelf doen, zeker in drukkere periodes, niet de te kiezen weg. Of u moet het niet erg vinden om drie keer te horen dat het hotel vol zit en u het niet erg vindt om leuke en mooie dingen onderweg te missen.
Een laatste punt is dat u nooit uw beklag kunt doen bij eventuele teleurstellingen en u, in geval van calamiteiten, niet de hulp kunt verwachten die bij een pakketreis vanzelfsprekend is. Maar als u tijd genoeg heeft en geen probleem maakt van problemen onderweg, dan is zelf-doen best een goede keuze.

Groepsreis
Groepsreizen zijn natuurlijk het tegenovergestelde van zelf-doen. Bij een groepsreis levert u veel in van uw vrijheid en bent u afhankelijk van de reisorganisatie en de rest van de groep.
De meeste grotere reisorganisaties bieden nauwelijks mogelijkheden om ‘even iets anders’ te doen. Na het ontbijt de bus in, een aantal highlights bezoeken en tegen de avond aankomen in het volgende hotel. Voordeel is dat u wel langs alle highlights komt, nadeel is vaak dat er weinig beleving in de reis zit en u niet veel van de lokale cultuur meekrijgt. Natuurlijk zijn er ook reisorganisaties die in een veel rustiger tempo u de kans geven het land, de cultuur en de bevolking van dichtbij mee te maken. Meestal levert u dan wel in op luxe, maar dat is het wel waard.

Individueel op maat
Met maatwerkreizen zit u u direct in mijn eigen straatje en die van collega specialisten. De specialisten kennen alle mogelijkheden en beperkingen van het land en luisteren naar uw wensen en beperkingen. Wat u wiltt zien, doen en beleven zijn de uitgangspunten van een reisvoorstel dat afgestemd wordt op wat kan en niet kan. Na overleg komt er dé reis uit die u wilt hebben. Die zal ongetwijfeld iets duurder zijn dan zelf-doen of een groepsreis, maar u heeft de vrijheid om onderweg te stoppen om een wandeling te maken, u kunt eten waar u wilt en de reis is helemaal afgestemd op úw wensen.


Foto's en verhalen voor De Reistafel

De Reistafel is mijn reis- en kookboek over Indonesië. In het boek neem ik lezers mee op reis door de archipel. Met wat nuttige informatie over de eilanden, leuke anekdotes en natuurlijk tips wat en waar te eten, reizen we de eilanden af en probeer ik de lezers te laten proeven van al het moois uit de Gordel van Smaragd.
Ik heb de tekst vrijwel gereed en foto's worden uitgezocht en gecontroleerd op auteur en copyright. Veel plaatsen, hotels of eettentjes worden voorafgegaan door een leuke anekdote, zoals deze:

Pondok Senaru is een eenvoudig hotelletje, met typische niet-westerse- gemakken: In onze bungalow hing de toiletrol op een hoogte van 2 meter en de spiegel boven de wasbak is ook op een hoogte gemaakt voor basketballers.
Ik ben nog op zoek naar meer van dit soort anekdotes. Het kan gaan over een accommodatie, restaurantje of een raar voorval. Als het maar binnen Indonesië is. Als u die heeft, neem ik die eventueel graag op! U kunt die sturen, liefst met een high-res foto, naar info@merapi.nl.

Ook mooie foto's (ook weer high-res) zijn van harte welkom. Het gaat dan om bijvoorbeeld eettentjes of mooie gerechten, typische portretten, natuurschoon en cultuur.
Alvast dank voor het toesturen!


Merapi Reiscafé

Maandelijks presenteren we de reismogelijkheden naar de verschillende eilanden in de Gordel van Smaragd.

Laat u inspireren door onze landenspecialisten en bezoek ons Reiscafé:

12 september: Overasselt
10 oktober: Overasselt
14 november: locatie nog onbekend
12 december: Overasselt

12:30-14:00 Sumatra en Java
14:00-14:30 Merapi reizen en Indonesië algemene informatie
14:30-16:00 Bali, Lombok, Flores&Komodo, Sulawesi en Kalimantan
16:00-16:30 De Molukken en Papua

NB: Tijden zijn bij benadering!

Parallelprogramma 12 september: DUIKEN! (onder voorbehoud)

12:30-14:00 Bali, Lombok, Komodo, noord Sulawesi, Sumatra en Java
14:00-14:30 Merapi duikreizen en Indonesië algemene informatie
14:30-16:00 Overig Sulawesi, Alor en Kupang, Kalimantan, Molukken, Papua (Raja Ampat Cebdrawasih- en Triton Bay)

Graag via onderstaande link aanmelden!

Aanmelden Reiscafé

Kunnen wij u helpen? Need help?
Sluiten Close

Heeft u een vraag, neem dan contact met ons op via +31(0)88 - 81 11 999 of vul hier het contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. If you have any questions, please contact us via +31(0)88 - 81 11 999 or fill out our form here. We will get back to you as soon as possible.

Merapi is op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00
Telefoon: 088 - 81 11 999 Wilt u teruggebeld worden? Vul dan ons terugbelformulier in.
In noodgevallen zijn wij vanuit het buitenland bereikbaar op +31-6-1240 9137

U kunt ook een afspraak maken, met ons chatten, het contactformulier invullen of een e-mail sturen aan
Merapi can be reached on workdays between 09:00 and 17:00.
Phone: 088 - 81 11 999 Do you want us to call you? Fill out our call-me-back form.
In case of emergency, we can be reached from abroad via +31-6-1240 9137.

U can also make an appointment, chat with us, fill out our contact form or send an e-mail to

Start livechat

Sluit livechat Close livechat