• Padar island Komodo

Reisverslag Vietnam

Vietnam-Cambodja highlights

hoi priscilla,
Voor jou een 10 met een griffel, want het was een echte super reis, door jou georganiseerd.
het reizen met trein, auto met gids, boten en wat we allemaal gezien hebben in die 4 weken
was geweldig, zooooooveel meegemaakt.
en door Andre en Lily zijn we in Cambodja echt in de watten gelegd en als vips behandeld.
Dank je wel voor de supervakantie!
Hieronder het verslag:
Vliegen via Bangkok is een prima verbinding omdat het naar Bangkok 11 uur vliegen is en dan 5 uur wachten op het vliegveld is zo voorbij, en kom je redelijk
uitgerust in Hanoi aan.
Wel jammer dat we nooit van Sapa (het noorden van hartelijke groeten van reneeietnam) hadden gehoord, want eerst een paar dagen daarheen was een goede aanvulling
geweest, want we hoorden over de prachtige rijstterrassen en waterbuffel markten (doen we een volgende keer alsnog)
Wat prima geregeld was dat de hele reis gidsen en auto's met chauffeur voor ons klaar stonden, zodat we toch het gevoel hadden dat we zelfstandig op reis waren maar toch niet aan ons lot overgelaten. (wij willen nooit meer een groepsreis)
De gids in Hanoi vonden wij wat haastig, geen tijd om eerst naar het hotel te gaan om om te kleden, we moesten meteen mee op citytour, (in onze Hollandse kleding) en het was natuurlijk bloedverzengend heet.
Wij hadden absoluut naar het mausoleum van Ho Chin Minh willen gaan om hem daar te zien, maar we reden langs het mausoleum, en de gids zei alleen dit is het mausoleum, maar wij begrepen helemaal niet dat hij daar lag, wij
dachten in Saigon (Ho Chi Minh city), dus dit vonden wij heel jammer dat de gids hier niet duidelijker in was, dat wij dit konden bezoeken, want we hadden tijd genoeg gehad hiervoor.
De volgende dag Halong Bay, wat een prachtige boot met geweldige, (alles in geel,) slaapkamer met badkamer, en we hebben het heerlijk gehad op de boot met het varen en overnachten.(Ik was 14 jaar geleden daar ook geweest, en ben geschrokken van de hoeveel heid boten die daar nu varen, en de vervuiling die de toeristen daar maken)
Terug naar Hanoi, waar wij de Tran Quoc pagode zouden bezichtigen, maar de gids zei dat dit hetzelfde was als de Ngoc Son tempel, we voelden ons een beetje in de maling genomen, en vanaf toen heb ik besloten beter op te letten wat er in ons programma stond, omdat ik het gevoel had dat we anders dingen gingen missen.
De volgende dag met de dagtrein naar Hué, we waren de hele reis zo blij dat we de dagtrein hadden genomen, want in feite was het zo voorbij en we hadden
het landschap van Vietnam kunnen zien. (Ik zou altijd de dagreis aanbevelen) onderweg krijg je genoeg te eten en drinken in de trein (lunch, diner alles).
Even voor ik het vergeet, de hotelovernachtingen waren geweldig, supergrote kamers, veel met zwembad, hartstikke schoon en alles goed geregeld.
In Hué hebben we gevaren, de stad gezien de pagodes, en alles super geregeld.
De volgende dag naar Hoi An (en weer superschock, hoe dit in 14 jaar veranderd was door unesco werelderfgoed) Onderweg van Hué naar Hoi An, een absoluut
highlight de marble mountains, met een prachtige grot met tempeltjes erin,een super wow moment . Ook in Hoi An superleuke dagen gehad. We merkten dat de gids de laatste morgen zin had om naar huis te gaan, want
hij bleef maar gapen,dus die hebben we lekker naar huis gestuurd en zijn op eigen houtje de boel gaan verkennen.
Nu iets wat je absoluut moet aanbevelen als iemand een reis wil zoals de onze.
we hadden de middag vrij in Hoi An, en hadden gehoord over de , easy riders, en van een toerist een tel nr. gekregen. Om 1 uur stonden 2 motorrijders (Vietnamezen) met motor voor ons hotel, en we hebben met hun echt een super geweldige middag gehad. Achter op de motor rondgereden, alles in de omgeving gezien, dorpjes, rijstvelden, waterbuffels, baaien, strand, overal door heen gereden gestopt, en deze mannen waren zo galand en zo spraakzaam en gezellig, dat we dit zeker als een highlight van de vakantie konden beschouwen.
Je hoeft alleen maar tegen hun te zeggen wat je die dag of middag graag zou willen,en hun maken zelf een heel programma voor je echt beveel dit aan aan mensen want dit is de moeite waard.
De volgende dag kregen we Loi en chauffeur, en die gingen ons naar Saigon rijden. De eerste dag was een complete mislukking, want Loi lag de hele weg te slapen,
en wij werden steeds sjacherijniger omdat ons plan niet was om zo snel mogelijk van A naar B te reizen, maar ook nog wat van het land te kunnen zien.
Gelukkig hebben we dit met Loi allemaal uit kunnen praten, en ook besloten om elke avond ons programma voor de volgende dag door te praten, zodat we ook zouden
zien wat ons beloofd was, en niet een race door het land te krijgen. Uiteindelijk hebben we 8 harstikke leuke dagen gehad met Loi en chauffeur, en hebben ze ons heel veel laten zien.
We zijn vanuit Hoi An, via Quy Nhon en Nha Trang in Dalat aangekomen, weer een geweldige reis door de bergen, langs de kust en superveel gezien onderweg.
In Dalat wou Loi ons alleen het teinstationnetje laten zien, terwijl in ons programma stond het treinritje naar een tempel in Trat Mat, maar hij heeft geregeld dat we
dit de volgende morgen nog konden doen, en wat een blije verrassing. Het treinritje, door de kassen van Dalat, en daarna deze adembenemende pagode,was 1 van de meest indrukwekkende momenten van de reis. (erin houden hoor...)de pagode, was ernorm groot, en helemaal ingelegd met mozaik, en zo authentiek,
moeilijk om er weer afscheid te nemen.
Door naar Saigon, waar we ook weer veel hebben gezien, het hoofdpostkantoor en de Notre Dam (alleen toeristentrekkers, maar geen moer aan) hebben we snel
achter ons gelaten, want wij wilden naar de Thien Hau en Giac Vien pagodes (de laatste wilde Loi eerst niet doen, omdat deze ver weg was) maar onder lichte druk van ons
toch naar toe, en weer dit wow moment, wat een prachtige pagode, afgelegen, geen 1 toerist, alleen wij, en een pagode vol prachtige oude urnen, (absolute must).
De volgende dag naar de Cu chi tunnels (ook weer een schock na 14 jaar, wat een toeristische attraktie dit was geworden, inklusief met schietbanen) maar weer
super indrukwekkend. en daarna Cao Dai religie, ook weer zo indrukwekkend, we konden daar de hele ceremonie van het bidden meemaken, en je weet niet wat
je ziet.
Door naar de Mekong (het geweldige van de reis, was de veelzijdigheid, van auto,trein, maar ook de vele boottochten.) De homestay kun je wel schrappen, want als het de hele dat zo bloedverzengend heet is is een homestay, zonder airco, met alleen een fan die de hete lucht alleen maar verplaatst, echt helemaal niets.
Maar de drijvende markten, de we deze dagen te zien kregen en de geweldige boottocht naar de grens van cambodja waren weer super.
Aangekomen in Phnom Penh kregen we aan de stok met de vertegenwoordiger van de reisorganisatie, en ons begroeten met een 'hi guys', en ons daarna als
2 dommies behandelde. De rest van het verhaal (ivm persoonsverwisseling weet je), we zijn na mijn uitbarsting, echt super opgevangen en als vips de rest van de tijd behandeld in Cambodja,echt complimenten hoe jij dit opgelost hebt voor ons.
Het Tuoi Sleng museum en daarna de Killing fields, staat in mijn geheugen als het indrukwekkenste van de hele reis, we hadden een gids die dit zelf had meegemaakt,
die zijn vader en broers vermoord waren, en met zijn moeder en zusters gevlucht waren,dus weer, een privéreis is veel mooier dan een groepreis, omdat je veel intenser contakt heb met de gidsen, en zijn verhaal was zeer indrukwekkend, zo ook de 8000 schedels bij de killing fields.
Daarna door naar Siem Riep, met een dodemans rit.
De chauffeur de ons daar naar toe bracht, wilde volgens mij proberen in 5 uur (terwijl de rit 8 uur zou duren) naar Siem Reap te rijden, en het was echt levensgevaarlijk, en ondanks dat wij probeerden hem duidelijk te maken dat hij langzamer moest rijden,
hij zei ja, ja, maar bleef racen. We hebben ook geen foto kunnen maken onderweg en het was echt een levensge-
vaarlijke rit. In Siem Reap, weer een super aardig en leuke gids en chauffeur.
Persoonlijk vond ik Angor Wat een tegenvaller, heel je leven hoor je er al van, en alleen het bomen gedeelte vond ik prachtig, maar de rest weer veel te toeristisch.
Wel heel leuk, we vroegen of we naar een naastgelegen tempel mochten, en daar hebben we, als enige toeristen, het ritueel van eten mee mogen maken van de
monniken, en wel voelden ons echt welkom.
De laatste dag door naar Battambang, waar het zo heet was dat we de villa niet uit zijn geweest, maar drie en halve week hitte, zat tot in onze botten, en eigenlijk
ben je daardoor ook uitgeput. De dag erna over de grens (ook een prachtige ervaring, om dit lopend te doen)
ook weer hartstikke goed begeleid)de taxireis naar Bangkok door de vreselijke regen was ook weer een horrorrit,de jongen reed zo hard dat we 5 uur eerder op het vliegveld waren, maar wel met licht en niet in het donker over deze dodenweg, met allemaal omgevallen
vrachtwagens in de greppel.
Nou dit was het zo'n beetje, ik had nog veel meer kunnen schrijven, maar hier zal je ook wel een kluif aan hebben. Maar al met al (ook al was het goed dat we zelf zo assertief waren) hebben we echt een supervakantie gehad, en zoals ik zei de diversiteit van auto, trein en
boot waren geweldig. We hebben echt het gevoel gehad dat we zowel Vietnam al Cambodja heel goed hebben gezien, en behalve Sapa en Ho Chi Minh Mausoleum, niets gemist hebben.
lieve Priscilla, harstikke bedankt voor deze geweldige reis, en misschien wil je
mij met de mail de reizen sturen van de landen die jullie wel doen, want ik zou
erg graag weer met je in zee gaan.
ook hoe je alles van tevoren heb opgestuurd, met het hele program van dag
tot dag, de boekjes, enz.enz. heb je echt geweldig gedaan.

Ik hoop dat we nog veel met jou op reis kunnen.
volgend jaar willen we naar Peru en Bolivia, ik weet niet niet of jullie ook deze reis kunnen
organiseren, want we willen zeker klant blijven (andere reizen zijn ook mogelijk)