• Padar island Komodo
  • Pink beach Komodo
  • Whaleshark Kalimantan

Reisverslag Indonesië

Java-Bali in een rustig tempo

Beste Jan,

Na ruim een week Nederland zijn we langzaamaan weer wat gewend aan ons ‘gewone’ ritme. Zoals we in een eerder mailtje al schreven, hebben we een fantastische reis over Java en Bali gemaakt mede dankzij onze geweldige gids Adrian en chauffeur Iman. Hoogtepunten waren o.a. het beleven van een stuk familiegeschiedenis in en rond Bandung en het Ijenplateau. Adrian ontdekte daar een van de acht ‘gele’ apen die daar nog leven!
We probeerden elke dag een verslagje te schrijven, want we hebben zoveel indrukken opgedaan, dat het anders niet te doen is om te zeggen wat we wanneer precies gezien en beleefd hebben. Natuurlijk helpen de vele foto’s (ruim 2500!) daar ook bij. Het wordt nog een hele klus om daar een mooie selectie van te maken. Daar zullen nog wel wat weken overheen gaan, maar als het zover is, geven we wel een seintje.

In ons logboek hebben we ook wat aantekeningen gemaakt om aan jullie door te geven. Het is zeker geen kritiek, want onze reis was prima georganiseerd. Maar misschien hebben jullie er wat aan voor volgende reizigers.

• Kampoeng Wisata Cinangeng was een prachtige plek, maar we hadden de indruk dat ze nog niet veel ervaring hadden met Westerse gasten. De mensen waren heel vriendelijk, maar lieten ons wel ervaren wat ‘rubbertijd’ betekent. We moesten een halfuur wachten voordat het afgesproken (ivm vertrek voor ons dagprogramma) ontbijt werd geserveerd / er iemand ’s avonds kwam vragen wat we wilden drinken/eten of het bestelde kwam brengen, terwijl wij op dat moment de enigen waren en we wel medewerkers zagen rondlopen. Dit punt hebben we bij ons vertrek doorgegeven op de vraag of wij onze bevindingen wilden melden. Verder was er in onze kamer maar 1 stopcontact beschikbaar dat kapot was; we hebben het stopcontact van de tv gebruikt voor het opladen van telefoon/i-pad. De wc was kapot, bleef doorlopen. Is wel geprobeerd om dit te repareren, maar we moesten steeds handmatig ingrijpen.
  • We realiseerden ons niet dat de rit Bandung - Pangandaran zoveel tijd zou kosten. We zijn niet naar Candi Cangkuang geweest, wel krap een uur in Kampoeng Naga. ’s Middags steeds regen en het laatste stuk een tropische stortbui in het donker. Als we alles wat op het programma stond, hadden gedaan, waren we nog veel later aangekomen.
  • Het hotel in Kalibaru (Margo Utomo) blijkt geen ABNAmro-creditcard te accepteren. Dit staat speciaal vermeld op een bordje bij de receptie. Argument: de ABNAmro zou in Indonesië gesloten zijn. Je zou geen Nederlandse gasten naar dit hotel moeten verwijzen als er zo’n conditie geldt. Wij waren helemaal verbaasd, want tot dan toe en ook daarna hebben we steeds onze ABNAmro-creditcard kunnen gebruiken.
  • Je stuurde ons voor de vakantie een berichtje dat het gereserveerde hotel in Pangandaran gerenoveerd werd en we daarom in een ander hotel zouden verblijven. Misschien is zoiets ook mogelijk voor de komende gasten in het Parigata Hotel in Sanur? Naast dit hotel verrijst een groot nieuw gebouw. Van 08.00 – 21.30 uur is er veel bouwlawaai en vaak benzinestank boven het zwembad.
  • Toen wij ons voucher kregen in het Aditya Hotel stond daarop steeds auto met chauffeur, terwijl op jullie vouchers – zoals afgesproken – ook een gids stond. Gelukkig was dit snel opgelost na een telefoontje met het reisbureau Manumadi. Ook hier twee goede gidsen en steeds dezelfde, aardige chauffeur.

Nogmaals onze dank voor jullie geweldig verzorgde reis en graag tot horens/mails.

Bogor-Bandung-Pangandaran-Baturraden-Wonosobo-Yogyakarta-Magelang-Kediri-Bromo-Kalibaru-Ijen-Lovina-Ubud-Sanur