• Padar island Komodo

Reisverslag Indonesië

Rondreis zuid Molukken

Hallo Flip,
Vorige week zijn we terug gekomen van een fantastische en bijzondere reis door de Zuid-Molukken.
We hebben Ambon, Saparua, Banda en Seram bezocht. Na een lange reis van 36 uur (Schiphol-Medan-Jakarta-Makassar-Ambon) kwamen we aan op Ambon. Het door jouw geregelde daghotel Bandara in Jakarta was heerlijk, hier konden we lekker even bij komen van het eerste deel van de reis.
Na wat verwarring over de transfer van het vliegveld naar het hotel, kwamen we aan bij Maluku Resort & Spa. We hadden een mooie cottage, vriendelijk personeel en heel gastvrij. Hier zijn we tijdens onze reis 3 keer geweest, elke volgende keer voelde een beetje aan als thuiskomen.
De volgende dag hebben we kennis gemaakt met onze gids Glen, hij is bijna de hele reis bij ons gebleven. Hij is fantastisch! Weet veel, regelt alles, vriendelijk, leuke humor, spreekt goed engels. De eerste dagen heeft hij ons de verschillende delen van Ambon laten zien. Wat een mooi eiland. Wel even wennen aan het verkeer, onze chauffeur Helmi had hier gelukkig geen problemen mee. Na een paar dagen Ambon zijn we door gegaan naar Saparua.
In de homestay Rumah RP van mama Mary hebben we het echte Molukse leven meegemaakt. Douchen met gebruik van een mandibak, heerlijke kookworkshop gehad, compleet met marktbezoek en al. Op Saparua ook voor het eerst tijdens onze reis gesnorkeld. Zo mooi!
Vervolgens naar Ambon City, we zaten 1 nacht in het Mutiara hotel, centraal gelegen in het centrum. Dat is het grote voordeel van dit hotel, verder is het wel een “beetje” gedateerd. Lekker de sfeer van de stad opgesnoven, o.a. in het Pattimura park, waar de lokale bevolking graag met ons op de foto wilde (zoals eigenlijk overal op de Molukken). Hier werd ook muziek gemaakt, lekker sfeertje. De volgende dag een becak tour gemaakt door het centrum naar de markt. Wow, wat een ervaring. Zelf ook nog 100 meter gereden met een lege becak, dat is best zwaar. Respect voor de “chauffeur”! Op deze dag ook nog Pintu Kota bezocht.

’s Avonds zijn we met de Pelni boot vertrokken naar Banda. Glen had dit prima geregeld voor ons, het voorwerk zoals de koffers aan boord brengen en een hut regelen, was allemaal al gedaan. Rond zeven uur ’s avonds zijn wij aan boord gegaan. Toen duurde het nog een tijdje, hij ging pas om tien uur. Als reiziger moet je hier flexibel in zijn, het gaat altijd anders dan dat je van te voren bedacht had. Op de boot waren overal mensen, op het dek, in de trappenhuizen, de gangen, zelfs voor onze hut. Ook dit was een ervaring die je maar zelden tegenkomt als westerling.
De volgende ochtend kwamen we aan op Banda. We sliepen in guesthouse Bintang Laut. De eerste kamer aan het terras en direct aan het water. Bij het slapen gaan, hebben we geen last gehad van de geluiden buiten. Ook Banda is mooi! Uitzicht op de Gunung Api, de vulkaan aan de overkant van de baai. Door de heftige onweersbui van de avond er voor, hebben we deze niet meer beklommen. Hiervoor in de plaats naar Hatta Island gegaan. Hier hebben we 1 van de hoogtepunten meegemaakt. Tijdens de eerste snorkeltocht kwam er een schildpad voorbij zwemmen, super! Het koraal hier is prachtig, zeer veel mooie vissen gezien.
’s Avonds naar de kerk geweest op Banda Neira, Glen was er ook bij. We waren met ongeveer 30 mensen, niet veel, wel mooi om meegemaakt te hebben. Op 1e kerstdag hebben we met andere reizigers (Amerikanen, Britten, Canadezen, Australiers en wij) gedineerd bij Abba van Cilu Bintang Estate. Gezellig! Op één van de boottochtjes, van Pisang island naar Banda Neira kwamen we een groep dolfijnen tegen, naar schatting meer dan 25. Geen woorden voor!
Met de Pelni boot aangekomen, met het vliegtuig van Susi Air terug naar Ambon. Een 15 persoons propellor vliegtuig, nu zie je op het internet dat Susi Air niet helemaal betrouwbaar is . Bij ons ging alles goed, het was een goed en degelijk toestel met idem bemanning.
Na een nachtje op Maluku Resort op Ambon gingen we door naar het laatste eiland van onze reis, Seram! Het moedereiland van Maluku. Wij gingen naar Ora beach – eco resort. Na een rit van ongeveer 2,5 uur door de jungle, kwamen we aan in Saleman. Daar vandaan met de boot in 7 minuten naar Ora Beach. 8 hutten boven het water met je eigen balkon, waarvandaan je zo in het heldere water kon kijken. Vissen, koraal, zee-egels. We hebben daar een paar excursies gedaan, de meest bijzondere was de tocht op de Salawai rivier. Door de jungle, op zoek naar krokodillen (helaas niet gezien). Overweldigend zo mooi. Daar hebben we ook doerian gegeten, Glen had deze meegenomen vanuit Saleman. De vrucht staat erom bekend erg te stinken, maar wel heel lekker te zijn. Dit klopt wel. Een aanrader!
’s Avonds had het personeel vuurwerk om af te steken bij de jaarwisseling. Nu moet ik zeggen dat ik het gevoel voor tijd al een tijdje kwijt was, ondanks het bijhouden van een dagboek. Gelukkig was daar Glen weer, hij herinnerde ons daar aan! Selemat tahun baru.
Op 1 januari 2020 zijn we teruggegaan naar Ambon. Een mooi begin van een nieuw decennium. We waren er achter gekomen dat Garuda pas een dag later vloog, daardoor hadden we een extra dag op Ambon. Weer genieten op Maluku Resort, wandeling gemaakt naar Ambon City Center (een winkelcentrum), toch nog een paar “souvenirs” gescoord. Op 3 januari in ca. 24 uur teruggevlogen via Jakarta en Medan.
Een fantastische en bijzondere reis rijker, hier gaan wij nog heel lang van genieten!