• Padar island Komodo

Reisverslag Indonesië

Groepsreis Molukken 2019

Verslag Merapi groep Molukken 2019
Ik zou graag een verslag willen schrijven van de groepsreis Molukken 2019.
Het betrof een kleine groep dit keer. Gestart met 9 personen, doordat er 2 koppels uitvielen ivm ziekte van een van hen, bleven we met 5 man/vrouw over.
Merapi dank dat jullie de reis door hebben laten gaan. (minimum inschrijving was 6)
Onze groep bestond uit: een stel waarvan de vrouw roots en familie op Ambon had, een man die ook zijn geschiedenis op de Molukken had, en wij, een stel, geen roots, wel veel belangstelling voor de Molukken, en al lang bezig geweest om hier heen te gaan
Doordat we met een kleine groep waren was er genoeg gelegenheid om bij familie aan te gaan tijdens de reis voor een kort bezoek.

Ik zal mijn verslag vertellen ahv onze accomodatielijst.
Onze reis begon op 1-2-2019 op Schiphol. Op 2-2-2019 kwamen we aan op Jakarta, even wachten en door naar Ambon, daar was het nog even spannend om te landen. Vliegtuig bleek 2 pogingen nodig te hebben! Glenn onze gids stond ons al op te wachten. Door naar ons hotel Mutiari in centrum Ambon.
3-2-2019 was een vrije dag om Ambon te bekijken/ervaren. Alles is nog onbekend, de drukte, de vriendelijke mensen we laten alles over ons heen komen.
4-2-2019 vertrekken we alweer om met de Pelni boot naar Banda te gaan. Een trip van ca. 8 uur. Vertrek was ‘s avonds laat, en we hadden een 2 persoonshut. De Pelni boot vaart via allerlei eilanden en plaatsen van Jakarta naar Papoea en weer terug. Het is één en al bedrijvigheid op deze boot. Dan is het wel lekker dat je je even terug kunt trekken in je eigen hut, en dat je een eigen wc hebt. Onze gids Glenn regelde de kruiers en de bagage, zodat wij rustig aan boord konden gaan. ‘s Morgens zijn we aangekomen op Banda Neira in hotel Maulana. Een hotel met een koloniale uitstraling. Een deel is gerenoveerd, daar zaten wij. Was dus niets mis mee. Ook Mick Jagger, Prins Bernhard en Lady Diana blijken hier te zijn geweest. Vanaf het hotel hebben we veel boottrips gemaakt naar de diverse andere eilanden. We hebben een bezoek gebracht aan de laatste perkenier de familie van den Broeke. Een rijke historie m.b.t. de kruidnagels, maar ook met een meer recent zeer triest verhaal. Ook hebben we een kijkje genomen in het oerwoud bij een “plantage” . Dit was een grote pluktuin, kaneel, nootmuskaat (en de foelie), diverse vruchten, diverse kruiden voor allerlei kwalen, iets wat wij toch niet meer weten! Ook de historie is duidelijk aanwezig door de forten en koloniale gebouwen. Een aantal bezocht, en met name fort Belgica was mooi gerenoveerd
Gesnorkeld en/of gezwommen bij o.a. Hatta eiland. Ook nog heerlijke gegrilde vis gegeten. Verser kun je het niet krijgen.
9-2-2018 Vertrek van Banda met de Pelni boot. Nu in de morgen, en aankomst in Ambon eind van de middag. Ons hotel is nu Santika, een van de meest luxe hotels in Ambon. Persoonlijk heb ik daar niets mee, maar op het hotel natuurlijk geen op- of aanmerkingen! Wel jammer dat je met een buitentemperatuur van + 30 graden geen goede gelegenheid hebt om buiten te zitten (geen balkons, en bij het zwembad/terras veel straatlawaai van auto’s en brommers). De komende dagen gaan we Ambon verkennen. In een aantal dagen maken we een rondreis over Ambon.
1e dag rondrit in de stad om de higlights te bekijken in het centrum, het Siwalmi museum, Pinta kotu strand en het Australisch oorlogskerkhof.
2e dag Hitu schiereiland rondgereden, mooie zeegezichten, vaak gewandeld in de dorpen. O.a. Fort Amsterdam bezocht. Heilige Aalen in Larika. En een bezoek gebracht aan het dorp van 1 van onze medereizigers. Hier kreeg zij de gelegenheid om bij haar familie langs te gaan. Het was haar keuze om dit bezoek kort te houden.
3e dag Leitimur schiereiland en oostelijk Hitu. Diverse stops, eerst in de bergen daarna aan de kust. Heilige Aalen in Waai, zwemmen, en roedjak gegeten. Heerlijke bezigheden!
12-2-2019 Vertrek naar Seram. Eerst met de fastboat, dan met de auto’s door de jungle. Genoeg stops onderweg om wat te zien. Laatste stuk weer met de boot om naar Ora Beach Resort te komen. Een Tropische verrassing. Mooie accommodatie, de vissen zwemmen onder de huisjes door. Elke keer zie je wat anders. Eten is geregeld voor ons de komende dagen en dat is ons niet één keer tegen gevallen. Ook hier weer veel boottrips, lekker vers gerookte vis op een onbewoond eiland, snorkelen en op zoek gegaan naar vlinders. Ook nog een tocht op de rivier gehad, het “winnen” van sago gezien en een krokodil.
15-2-2019 Terug naar Ambon en overnacht in het Maluku Resort & Spa. Voor 1 nachtje, hierna gaan we weer door naar Saparua. Mooi was wel dat we een deel van de bagage achter konden laten.
16-2-2019 Reisdag naar Saparua. Met de fastboat op pad, duurt ca. 1 uur. Bij aankomst zijn we gelijk begonnen met een rondtour. Eerst naar huis Patimura, klein-klein-kleinzoon (11e generatie) deed zijn verhaal . Dit was zeer indrukwekkend. Onderweg veel stops, veel kleine wandelingen door dorpen. Hotel Mahu in Saparua is simpel, maar heeft een heel mooie tuin, en hierdoor ook veel vogels , vlinders en bloemen. Voor mij maakt dat weer een boel goed. Ook hier was het eten wat de pot schaft, en dat heeft ons niet teleurgesteld. Onze gids Glenn zorgde ook vaak voor een verrassing. Zo kregen we nu het bakproces van de sago te zien, en zouden we later de sago pap (papeda) met yellow soup en vis nog krijgen. Ook trakteerde oom Pollie ons nog op een traditionele dans en zang. Dit is niet alleen voor ons, ook de gemeenschap kwam in grote getale want er was wat te beleven in het dorp. Dit eindigde dan ook in een grote “dans” partij. Wij blijven houten klazen.
19-2-2019 Vertrek Saparua met snelle boot naar Ambon.
Vrije dagen in hotel Maluku resort & Spa. 20-2-2019 heeft Glenn een afscheidsdiner geregeld wat super was. Mooie locatie, verse vis, kortom lekker eten.
21-2-2019 vertrekken we naar Jakarta. Afscheid van Glenn en van de rest van de groep. Wij blijven nog 2 dagen in Jakarta om eiland Onrust te bezoeken, een van de 1000 eilanden.
Dit is ook nog gelukt en op 23-2-2019 eindigt voor ons een zeer speciale reis.
Met name het gaan naar de Molukken, het genieten van de natuur boven en in de zee, de geschiedenis (wordt je niet altijd vrolijk van) , maar vooral de mensen en het heerlijke eten wat we overal hebben gehad. Zowel in de luxe hotels, maar ook aan de straat in een kleine warung.
Kortom Molukken, als je geen luxe zoekt, geen hordes toeristen, mooie natuur dan zal ik zeggen DOEN