• Padar island Komodo
  • Whaleshark Kalimantan

Reisverslag Indonesië

Onze reis naar Indonesië

De voorpret van onze reis begon bij de eerste oriëntatie van onze eerste grote reis. Na een goede tip zijn we in contact gekomen met Priscilla. Niet veel later zat zij samen met ons rond de tafel om ons te informeren over Indonesië. Voor ons stond nog niet veel vast. We hadden alleen enkele uitgangspunten.. Natuur, Cultuur en actief bezig zijn! Oh en natuurlijk op het laatst even lekker ontspannen!
Samen met Priscilla hebben wij alle opties besproken en onze wensen duidelijk gemaakt. Een week later kregen wij ons eerste voorstel via de mail met daarin ONZE reis! Een hele mooie eerste opzet die we dezelfde avond nog uitvoerig hebben besproken. We kregen nog de kans om wat hotels te veranderen en activiteiten aan te passen. Tot ons voorstel helemaal goed was! Boeken!

Een overzicht van onze reis
Op een heerlijke zomeravond kwam Priscilla nog een keer bij ons thuis met alle definitieve documentatie, tips en praktische dingen! Onze reis kon beginnen! Nog een maandje wachten en we zouden vertrekken.

Sumatra

Na een goede rechtstreekste vlucht vanuit Amsterdam naar Jakarta zitten we in het vliegtuig naar Medan in het Noorden van Sumatra. We hadden nog geen goed idee wat we konden verwachten. Eenmaal in Medan worden we opgewacht door onze Sumatra gids/chauffeur Erwin! Een goed Engels sprekende local met een comfortabele witte bus. Voor de eerste week in Sumatra zou hij ons begeleiden, informeren en van punt A naar punt B brengen. Ideaal! Zeker in Sumatra waar de wegen nogal wisselvallig zijn en men heel anders in het verkeer staat. We doen verschillende plaatsen aan in Sumatra. Waarbij het hoogtepunt echt wel Bukit Lawang is. Een tocht van meerdere uren door de jungle van Sumatra. Eerst in een primitief maar mooi(!) hotel aan de rand van rivier en jungle. De ochtend vertrokken we vroeg met onze local guide Sugar naar de grens van de Jungle. Nadat we door de rubberplantage liepen komen we al snel tot de rand. Een grote dichte muur van planten en bomen. We treden in de wilde natuur. Huis voor menig beest! We horen al snel veel type vogels en in de verte het roepen van een pauw. Ons doel in de jungle zijn de Oerang Oetangs. Het verschilt hoe vaak men ze ziet. Maar het duurt niet lang voordat een moeder met haar kind door de bomen zien bewegen. Magisch! De tijd vliegt voorbij. Na uren lang door de Jungle te trekken hebben we veel van deze fantatische dieren mogen zien! De hitte en luchtvochtigheid is hoog. Dit maakt de tocht toch heftig. Uiteindelijk komen we bij de rivier aan. Wij hadden ervoor gekozen om de terugtocht van Jungle naar hotel per geïmproviseerd raft te gaan. In de briljante natuur op enkele rubberen banden de rivier af. De natuur is wonderschoon. Met twee gidsen maken we de meest verfrissende en briljante tocht over de redelijk wilde rivier. Ongelofelijk! En dat na dag 2 al..
We zien nog ontzettend veel in Sumatra. Wat een open en gastvrije mensen. De hotels zijn mooi en verzorgd. Het is allemaal wat primitiever, maar dat maakt alles goed! Grote aanrader!

Java

Van Medan vliegen we na een intensieve week in Sumatra naar Java. Yogyakarta om precies te zijn. Op het vliegveld worden we door onze tweede gids opgewacht. Hij brengt ons naar ons eerste hotel. Super service allemaal. In het hotel frissen we ons op in onze mooie hotel kamer en dineren in het hotel.
De volgende dagen besteden we in het mooie Yogya. Fietstocht door de stad en omgeving is briljant. We ontmoeten veel leuke nieuwe mensen! Veel backpackers in deze stad. ’s Avonds duiken we in een leuk restaurantje met een geweldig gezellige sfeer. Overal om ons heen hoor je andere talen, maar iedereen is gezellig. Top! Andere dagen hebben we verschillende excursies zoals de Borobodur en andere tempels. Magisch landschap rondom deze wereldstad.
Van Jogya vertrekken we per trein naar het oosten. We bezoeken de Bromo (wat een geweldige tocht daarna toe!!!) en belanden in een hotel met uitzicht op deze vulkaan. De volgende nacht vroeg met een mooie rode Jeep naar een uitkijk punt om de zonsopgang te zien. Koud, maar dat is dan ook wel even een keer fijn! Daarna een mooie tocht naar beneden als het eerste licht de vulkaan raakt.
Na de Bromo vertrekken we verder naar het oosten. Kalibaru in een Nederlands Guest house. Super mooi. Dit guest house is een doorstop voor de reis naar Bali. We hebben een zeer gezellige avond met de verschillende Nederlandse bezoekers. Erg leuk!

Bali

Ons laatste eiland, Bali! Na een korte rit en tripje op de ferry komen we in het mooie Bali aan. Een heel andere cultuur dan Java of Sumatra. Veel relaxer en bescheidener. Ieder eiland weet ons weer te verrassen met de gast vrijheid! We komen aan in ons eerste resort in Pemuteran. Een plek waar we nog veel langer hadden willen vertoeven. Beeld schoon resort, super vriendelijke mensen, geweldige zwembaden, prachtig strand, mooie restaurant op het strand en mooie omgeving. We lopen kort op het strand als we een duikschool zien. We lopen er naar binnen om de mogelijkheden te bekijken. Niet veel later liggen we al met een fles op onze rug in een zwembadje. We hebben een Discovery duik geboekt in mooi stuk baai in noord Bali. Wij hadden zelf nooit echt gedoken. Super spannend dus. De duik was super en veel mooie dingen gezien! Zelfs een grote zeeschildpad. Magisch wederom! Na enkele relax dagen rijden we door, via wat bezienswaardigheden naar Sanur in het zuiden van Bali.
We hebben enkele dagen “vrij”. We besteden deze tijd in Ubud en Kutah. Het contrast tussen deze zeer luxe toeristisch deel en bijv. het primitieve in Sumatra is ongekend. Bizar zelfs. We zien een hoop en maken de rekensom dat we de afgelopen drie weken ongeveer 5200 km door Indonesië hebben afgelegd. Heel veel gezien, heel veel lekkere dingen gegeten, wonderlijke natuur ervaren en bijzondere mensen mogen ontmoeten. Wat een reis!