• Padar island Komodo
  • Whaleshark Kalimantan

Reisverslag Indonesië

Sumatra, Java en Bali met jeugd

Beste mensen van Merapi reizen (Flip en Vera)

Op jullie vraag hoe wij de reis naar Indonesië hebben ervaren, is in een woord te vatten, FANTASTISCH!
Ook onze kinderen hebben het vakantie avontuur als onvergetelijk mooi ervaren.
Lieve mensen, mooie locaties, prachtige natuur wat wil je nog meer.

Toch willen we jullie op een paar punten wijzen.

In het reisvoorstel staan reistijden beschreven die niet altijd overeen komen met de werkelijke reistijden. Hadden wij dit van te voren geweten dan hadden we onze reis anders ingericht. Nu was het zo dat we nauwelijks gebruik hebben kunnen maken van de luxe faciliteiten in hotel (o.a. zwembad voor de kinderen).

Bijvoorbeeld:
• Na onze vlucht en autorit naar het hotel in Medan kwamen we ’s avonds laat pas aan in het hotel de volgende dag vroeg op om weer door te reizen naar Samosir. Een prachtig hotel in Medan maar hebben er niet van kunnen genieten. Ook was het iets te veel van het goede om na zo’n lange vlucht de volgende dag weer verder te gaan. (kinderen misselijk, geen goede start dus). Met de wetenschap van nu hadden we gewoon een dag langer in Medan moeten blijven.

• Van Medan naar Bandung. Alles wederom prima op elkaar afgestemd. De rit naar Bandung was lang dat wisten we maar de chauffeur klaagde nu zelf ook dat het wel erg langzaam ging in Bandung. Gevolg, de kinderen die dus graag een duik in het zwembad hadden willen nemen, was niet mogelijk. Geen 1 keer gebruik kunnen maken van het zwembad in Bandung. Of we kwamen te laat aan of we gingen ’s ochtends bij dag en dauw al weer weg. Een eenvoudig hotel zonder zwembad in Bandung had nog beter geweest. Hadden we geen mopperende kinderen gehad….

• Van Bukit Lawang naar Tangkahan. Dit had een kort ritje moeten zijn maar we zijn weer terug gereden naar Medan om vervolgens naar Tangkahan te gaan. Waarom? Onveilig?
Erg lange rit wel altijd spectaculair met al dat getoeter maar voor de kinderen iets te intensief.

• Volgende dag naar vulkaan Kawa Putih. Prachtig! Om die zelfde dag nog naar de theeplantages Malabar te gaan was onbegonnen werk. De dag ervoor al heel lang gereisd en ….dat was gewoon niet haalbaar op 1 dag als je echt alles goed wilt bekijken. Onze echt zeer lieve chauffeur had een goed alternatief. Hij heeft aan verschillende mensen gevraagd waar een theefabriek was, wat niet zover was om te rijden. Dat lukte! Heel erg leuk! Geen toeristische situatie fantastische uitleg. Geweldig dus.
Aan het einde van de dag hadden we nog de hoop om naar Bragaweg te gaan en daar rond te lopen en de koloniale gebouwen ook van binnen te zien. We zijn door de straat gereden helaas met regen en iedereen van ons was te moe om nog met enthousiasme door de regen heen te gaan lopen en de koloniale sfeer op te snuiven. Erg jammer dus…...
Bandung hadden we graag nog een dag willen blijven om ook echt Bandung zelf goed te bekijken.

• Van Baturaden naar Yogya hebben we onderweg de Borobudur bezocht. Heel interessant vooral met de uitleg van gids erbij. In de beschrijving (Merapi) stond dat we eigenlijk vanuit Yogya de volgende dag weer terug naar de Borobudur zouden gaan maar om de volgende dag weer terug te reizen naar de Borobudur dat zou heel veel reistijd kosten. Gelukkig begreep de chauffeur ons daarin heel goed (was zeer zeker geen eigen belang van hem) en zijn dus onderweg naar Yogya via Borobudur gegaan. Natuurlijk is ’s ochtends bij zonsopkomst met waarschijnlijk minder toerisme de Borobudur veel mooier maar minder reizen gaf voor ons de doorslag. Hierdoor meer tijd om Yogya zelf goed te bekijken.

• -----------------
Accommodatie Sumatra Kindertehuis Bukit Lawang. Voor jullie onbekend maar ik kan jullie zeggen een super locatie! Zeker een locatie om toe te voegen aan jullie assortiment overnachtingen op Sumatra.

Tangkahan was fantastisch de overnachting in de jungel super, super,super, leuk! Een aanrader.

De vulkaan Bromo was super, super super mooi. Ook al was het erg toeristisch

Sukamade, fantastisch. We moesten wachten op het strand totdat een schildpad eieren aan het leggen was. Het wachten was heerlijk. Donker, melkweg vallende sterren, wat wil je nog meer. Onvergetelijk!

Arjuna homestay. Voor jullie nieuw maar ook een prima accommodatie. Perfect voor gezinnen.
Uma Aya ook prima. Alleen niet echt geschikt voor mensen die minder makkelijk ter been zijn. Het zijn namelijk smalle paadjes langs visvijver. Wel zeer uniek!

We hebben het echt fantastisch gehad. Dank aan jullie maar ook aan de mensen die we onderweg hebben ontmoet. Inmiddels heb ik al een boekje opgestuurd naar onze chauffeur op Java. Daarnaast wil ik graag nog een kaart met een bedankje sturen naar Ronny (Samosir) alleen zou ik graag van jullie zijn adres willen weten.
Jual onze chauffeur op Sumatra wil ik ook wat sturen. Het lijkt mij het handigste omdat via jullie agent te doen in Medan. Graag ook dit adres.

Santos (Baturraden) is een man uit duizenden. Hebben het enorm leuk bij hem gehad. Veel gezien gesproken o.a. over schoolprojecten. Onze kinderen zijn zelfs bij hem achterop de brommer naar de markt geweest. Echt onder de mensen dus. Wat ons betreft meer van dat soort overnachtingen bij mensen thuis. Ook met hem houden we contact. Via Stichting Tileng en Ton Lange willen we graag meer weten over dit project.

We zijn dus weer veilig thuis maar onze gedachten dwalen nog erg vaak af naar het voor ons onvergetelijke Indonesie! Dus mensen van Merapi de reis was subliem met een (toch wel stevig) aandachtspunt en dat is de (vooral voor onze kinderen)te lange reistijd wat niet echt beschreven (of luchtig beschreven) stond in het reisvoorstel. Daar hadden we beter over geïnformeerd moeten worden.