• Padar island Komodo

Reisverslag Indonesië

Rondreis Bali

Beste Jan en Team Merapi Tour & travel,

We hebben een geweldige vakantie gehad! We willen jullie heel hartelijk bedanken voor de goede samenwerking en de suggesties die jullie ons hebben gegeven om er zo’n mooie reis van te kunnen maken.
Terugkijkend was het een mooie combinatie van verblijfplaatsen, cultuur, natuur, rust en drukte.
De reis begon in Sanur. Een leuke kustplaats waar we rustig konden ‘acclimatiseren’. Naar de plaatselijke markt geweest, lange wandeling gemaakt over het mooie wandel/fietspad langs het strand. Ook nog even de kans gegrepen om de fietsen te huren van het hotel en tegen de avonds genoten van een drankje in de plaatselijke beachbars en lekker gegeten. Complimenten voor het Parigati resort! Vreselijk aardige mensen, heel behulpzaam en we hadden 2 mooie kamers op de begane grond vlakbij het zwembad. Wat wel een aandachtspuntje voor jullie kan zijn is dat ze de dag na onze aankomst zijn gestart met de renovatie van één hotelvleugel. Dat geeft wat overlast. Voor ons was het gelukkig nog niet storend.
Amed werd onze volgende bestemming. De Coral View lag aan een werkelijk prachtige baai. Huisjes waren heel mooi en modern en we hebben natuurlijk ook nog kunnen snorkelen. Je loopt zo de zee in en vindt daar meteen een rif met een prachtige onderwaterwereld. Zeer de moeite waard. Ook als je van duiken houdt kun je daar volop je gang gaan. Het ontbijt en het personeel was allemaal wat minder dan in Sanur maar dat was niet storend.
Na Amed het binnenland in. Samen met de onze chauffeur een paar stops gemaakt onderweg naar Munduk. Een Hindoetempel en bronnen bekeken. En daarna in het paradijsje Puri Lumbung aangekomen. Wat is het daar leuk en gezellig. Heel vriendelijk personeel en een prachtige locatie. Onze familiebungalow was erg mooi met een onbetaalbaar uitzicht en……. inclusief huismuis! We zijn de 2 dagen dat we hier waren helemaal los gegaan. Mountainbiketocht gemaakt, massages genomen bij de Spa, een workshop over kruidenmedicatie gedaan, yogasessie gevolgd en natuurlijk ook nog een wandeling gemaakt. Super daar en zeker een aanrader! We werden één van de avonden ook nog verrast door een optreden van groep met plaatselijke Balinese dansers die voor een groot reisgezelschap daar kwamen dansen. Konden wij mooi meepikken!
Vanaf Munduk via kratermeer en bezoek aan een grote tempel weer naar de noordkust naar de plaats Pemuteran gereden. Wat een rust en luxe daar! Een prachtige privé bungalow met zwembad, heel dicht bij het strand en alle faciliteiten van het resort. We voelden ons de koning te rijk. Heerlijk! Die dagen besteed aan wat luieren, strandwandelingen, een bezoekje aan het schildpadden opvangcentrumpje en natuurlijk zijn we ook naar het eiland Menjangan gevaren om daar te snorkelen. En wie zagen we daar….Nemo! En nog veel meer mooie vissen en koralen. Echt fantastisch en een heel indrukwekkend rif. Helaas werden we ook meteen met de neus op de feiten geduwd want er was wel veel plastic afval in het zeewater daar. Zonde van zo’n mooie plek!
Hierna via het binnenland met de meest fantastische uitzichten op de Sawa’s en een bezoekje aan de Tanah Lot tempel (helaas erg erg toeristisch) naar de Villa van Jan gegaan. Daar zijn we 5 nachten geweest. En dat was het toetje van onze reis. Op deze plek kom je aan de ene kant tot rust maar aan de anderekant sta je midden in het dagelijkse leven van zuid-Bali. Het was even wennen maar wel leuk! Heel anders dan in het noorden van Bali waar de drukte toch anders is en het toerisme nog geen hoogtij viert. De ontvangst in de villa is heel prettig, het zwembad heerlijk, de inrichting heel smaakvol en het lieve en zeer vriendelijke personeel staat altijd voor je klaar. Wajan heeft ons op verzoek overal veilig naar toe gereden. De eerste dag zijn we naar Kuta gegaan. Via het gezellige en drukke strand langs de kust gelopen. Grote winkelcentra bezocht, hardrock café gezien etc… De volgende dagen een bezoekje gebracht aan Ubud en nog 2 prachtige mountainbiketochten afgesproken. Eén met het hele gezin en één voor ‘men only’. Prachtig en erg genoten. Op de fiets zie je toch meer van het dagelijkse leven en de mooie natuur. Goed georganiseerd en zelf geboekt bij infinitymountainbiking.com . Kost wel wat meer maar is Balinees, heeft goed materiaal en goede gidsen.
In de villa elke dag zelf een ontbijtje gemaakt. Fijn dat er een echte keuken is. Verder heeft de vrouw van Wajan een keer voor ons een heerlijke avondmaaltijd gekookt. Ook ontdekten we de scooters! Wat een goede uitvinding om die te kunnen huren. We hoefden maar aan te geven dat we ze wilden huren of ze stonden al klaar bij de villa. Het is wel erg druk op de weg daar en het verkeer is niet te volgen maar als je het aandurft met de scooter moet je het zeker doen. Daarmee naar de kust gereden en het enorm mooie surfstrand van Berawa beach bezocht en daar ook geluncht. Ook nog een tochtje naar Seminyak gemaakt om wat inkopen te doen en elke avond heerlijk bijgekomen in de villa en prima geslapen. Bij de villa waren we ook allemaal blij verrast met de kat! Wat een aandacht heeft die gekregen en natuurlijk hebben we haar aardig bijgevoerd met een blikje Corned Beaf!
Beste Jan, ook namens Bas, Babette en Sam bedankt voor de mooie villa en de geweldige reis. Zoals je hebt kunnen lezen………….we hebben genoten en we zullen Bali missen maar de herinneringen zijn gelukkig dichtbij!