• Padar island Komodo
  • Whaleshark Kalimantan

Reisverslag Indonesië

Trans Sulawesi

Wij hebben het super gehad in Sulawesi. We hebben veel kunnen zien van de cultuur en de natuur, precies wat wij graag doen op vakantie.
Alle vluchten zijn prima verlopen, en elke keer werden we op het vliegveld door een chauffeur opgewacht. Het is in de gehele reis maar 1 keer voor gekomen dat de chauffeur (was in het noorden) 15 minuten te laat was,
verder was iedereen elke keer stipt op tijd. Heel fijn, en een klein wonder voor een land als Indonesië :)
De accommodaties waren prima. Wisselend van het luxe Aston hotel totaan zeer basic bij Mama Roos bij het Tangkoko NP, maar voor ons was het allemaal goed (zelfs luxe soms :))

De trekking van 3 dagen in het zuiden was fantastisch. Al was het weer niet helemaal top altijd (ook wel veel regen), de omgeving was prachtig!
De homestays waren echte homestays, letterlijk in huizen van de lokale mensen die dan zelf een nachtje ergens anders sliepen. Beide homestays in hele kleine dorpjes, waar wij de enige toeristen waren. Heel tof!
De gids was vriendelijk, begon elke zin met 'excuse me' haha. Hij moest zelf overal de weg vragen, maar goed we kwamen overal, moesten soms een stukje terug lopen.
De laatste dag regende het de hele dag, alles was glibberig en door de rijstvelden lopen hield soms ook in over te glibberige rotsen ed klimmen, wat naar ons idee niet meer leuk en veilig was.
Toen kwamen we gelukkig na een paar uur bij een grotere weg, en toen hebben besloten via die weg het laatste stuk te lopen (de uitzichten waren door het slechte weer toch ook minder).

De chauffeur die wij trouwens in het zuiden hadden was echt heel fijn. Daar moet ik echt wel even een goed woordje voor doen. Hij sprak ongeveer geen Engels maar reed super goed.
Hij reed wel door maar ook voorzichtig. Geen moment gehad dat je even dacht dat het niet goed ging of dan hij in de bergen door de bochten scheurde of mensen op verkeerde momenten ging inhalen
(zie je toch wel vaak gebeuren in dat soort landen). Zeer goede chauffeur!

Het duiken in het noorden was ook gaaf. We hebben veel mooie dingen gezien. Schildpadden, haaien etc. De duikschool was erg goed, er gingen steeds hele kleine groepjes mee met 1 divemaster.
Arjan en ik hebben 2 dagen alleen met een divemaster gedoken, en de derde dag duiken was er 1 extra persoon bij (terwijl er die dag 14 duikers waren hadden ze toch kleine groepen gemaakt). Dus dat geeft wel een veilig gevoel.
Het resort was ook leuk. Je eet aan lange tafels en schuift gewoon ergens aan waar plek is. Het eten is trouwens heel erg goed bij dat resort. Er waren op het moment dat wij er waren veel mensen van onze leeftijd dus dat was erg gezellig!
Er komt daar trouwens zout water uit de douche en kraan (geen probleem hoor zal vast op het hele eiland zo zijn, maar misschien handig voor jou om te weten).

De jungle in het noorden was ook leuk! We hebben alle dieren kunnen zien die wij graag wilden zien. Bij de avondwandeling de tarsiers, en de volgende ochtend (we vertrokken om 5.00uur)
hebben we middenin een groep makaken gestaan, toekans gezien en vele andere vogeltjes ed.

Het enige was niet echt een meerwaarde had was de dagtocht naar Tomohon en Tondano. Het was prima om een dagje bezig te zijn (in Manado is echt niks te doen namelijk), maar niet heel bijzonder.

De mensen in Sulawesi zijn overal heel gastvrij en erg aardig. Gelukkig hebben de Nederlanders vroeger het onderwijs, de ziekenhuizen en het christendom naar Sulawesi gebracht, waardoor ze ons erg aardig blijken te vinden.
Toen wij op Onafhankelijkheidsdag in Manado waren, liepen we 's avonds door een steegje om te gaan eten. De locals hadden allemaal lichtjes, boxen met muziek (en natuurlijk karaoke) en tafels met allemaal eten neer gezet in dat steegje.
Na de derde familie kwamen we er niet meer onderuit om wat te proeven. Het resulteerde erin dat wij de hele avond bij die familie zijn gebleven, mee hebben gegeten en gedanst,
1000 keer op de foto zijn geweest en het was echt heel gezellig. Echt de typische gastvrijheid van Sulawesi.

Dank voor het regelen van onze vakantie! Alles is soepel verlopen en het was heerlijk om zelf niks meer te hoeven regelen aldaar. Wie weet doen we dit nog wel een keer :)