• Padar island Komodo
  • Pink beach Komodo
  • Whaleshark Kalimantan

Reisverslag Indonesië

Rondreis Sumatra - Java - Bali met jeugd (deel Sumatra)

Ha Priscilla,

Even een berichtje vanuit sumatra.
We zijn enorm aan het genieten van de prachtige natuur hier. In tangkahan hebben we gelogeerd in een prachtig gelegen maar erg primitieve lodge aan het water. Een heel bijzondere ervaring. Olifanten gewassen, ook babyolifantjes. En aansluitend een jungletocht samen met de indrukwekkende beesten. Wauw!

Ik heb wel even moeten wennen aan de primitieve levensstandaard in sumatra. Dat had ik niet verwacht. Mooi om te zien... Kleurrijke en erg vriendelijke mensen. Maar haast gênant om daar als westerse tourist alles te bekijken. Wetend hoe wij ons leven leven.
Opvallend wel dat de mensen wel een gelukkigere indruk wekken, dan de gemiddelde westerling.

Ook bukit lawang was prachtig. We waren bij aankomst aangenaam verrast door de accommodatie. Geen open verbinding met de jungle, en dus ook een aanzienlijk verkleind risico op de toch wat te grote achtpotige die we op onze kamers in tangkahan hebben mogen ontvangen.

De jungletrekking vonden we geweldig. We hebben zes oeran oetans gezien. Twee er van waren baby's en kwamen het fruit uit onze handen ophalen en bleven even spelen.
Aan het einde van de tocht hebben we moeten rennen om een moederaap achter ons te laten. Zij zette de achtervolging namelijk in. Dat was wel even spannend. De terugtocht hebben we met rubber banden gedaan. Vanuit de tubes bekeken we de jungle...
Erg indrukwekkend....

We zijn net aangekomen in brastagi. Morgenvroeg gaan mark en ik de zonsopkomst hier bekijken want je schijnt de lava te kunnen zien van de sinabung vulkaan. Ben benieuwd!!
De kids kiezen voor een uitslaapmomentje en de WiFi.

Zoals je leest zijn we erg enthousiast.

Rondreis Sumatra - Java - Bali met jeugd (deel 2 Sumatra)

We zijn vandaag na een lange reis weer terug gekomen in de oase: Deli River.

Onze chauffeur Erwin hebben we bedankt voor zijn fantastische begeleiding. Hij loodste ons door het chaotische verkeer en de bumpy roads.
Daarnaast gaf hij zo goed mogelijk uitleg over de flora en fauna en de cultuur van sumatra. We hebben veel van hem geleerd. Waar komt kaneel, kruidnagel nu eigenlijk vandaan? En hoe groeit rijst nu eigenlijk precies. Veel fruitsoorten kenden we niet en hebben we nu voor het eerst geproefd.

Erwin bracht ons ook waar mogelijk in contact met de lokale bevolking. Erg leuk.

We zijn naar Berastagi geweest waar we sochtends om vier uur zijn gestart met een wandeling om de sinabung vulkaan te bekijken en de zonsopkomst mee te maken. Naar het schijnt een veel minder toeristische beleving dan de bromovulkaan. Ik vond het een pittige klim maar dat was zeker de moeite waard.

Na berastagi zijn we naar samosir gereden waar we veel hebben gezien en beleefd over de oude batak cultuur. Zelfs onze pubers waren geboeid en deden vol enthousiasme mee aan de bezoeken aan de families in de batakhuizen en danste mee met de traditionele dansen. Leuk om te zien.
We hadden kadootjes voor de kindjes meegenomen waardoor het contact wat gemakkelijker werd gemaakt.

Nu rusten we nog even uit van de lange reis en morgenvroeg op weg naar yogyakarta Java!! Ik ben benieuwd.

Hartelijke groeten

Rondreis Sumatra - Java - Bali met jeugd (deel 3 Java)

We zijn nu voor de derde dag in yogyakarta. De eerste dag hebben we in ons hotel (Hyatt Regency) doorgebracht. Dat is werkelijk het mooiste hotel wat we ooit hebben gezien, prachtig!! De architectuur is gebaseerd op de borobudur. Donkere stenen met daar tegen contrasterend de meest prachtige tuin die je je kunt voorstellen. Een zwembad van 70 meter wat door die tuin kronkelt. Ik zal je de foto's eens laten zien, daar zou ik echt een keer naar toe gaan Priscilla. Geweldig!!

Gisteren zijn we naar de borobudur geweest. Ook prachtig! We hebben geen gids genomen omdat we er al veel over gelezen hadden.

Na de borobudur en de andere twee tempels te hebben bezocht zijn we naar het kraton geweest. We werden er rondgeleid door een oud vrouwtje wat volgens ons een heimelijke liefde koesterde voor de 9e sultan. Het was aandoenlijk om te beluisteren.

Na het kraton werden we dmv becaks naar het waterpaleis gebracht. Een leuk verhaal wat daarachter schuilt maar van de plek zelf waren we niet zo onder de indruk. Goed dat er binnenkort geld vrijkomt om dit te restaureren.

Java is ietsje meer geciviliseerd dan sumatra. Maar de levensstijl is nog steeds erg primitief. De infrastructuur is duidelijk beter dan die van sumatra. Dus het vervoer hier verloopt wel efficiënter.

De fietstocht vandaag begon in de drukke stad yogya. Best riskant om te fietsen tussen dat drukke gekrioel. Toen we buiten de stad kwamen hebben we het erg leuk gehad. We hadden een erg leuke gids, vivi. Ze bracht ons op verschillende plekken waar we zagen hoe de lokale bevolking leeft en werkt. We bezochten een klein bedrijfje waar kroepoek werd gemaakt. Daarna hebben we rijst mee geoogst en 'ontkorrelt'. We hebben een tempeh werkplaats bezocht en hebben ook daar meegeholpen. Mees heeft een stenenmaker geholpen en was erg onder de indruk van de zwaarte van zijn werk. Het meest bijzonder vond ik het banksysteem. De investeringen in de kalveren en de persoonlijke stalletjes met ieders investering welke zorgvuldig werd bewaakt en verzorgd. Leuk ook om te merken hoe de organisatie hiervan in elkaar stak.

Vanavond gaan we naar het ramayana ballet. Lijkt me ook heel bijzonder tegen de achtergrond van de prambanan tempels.

Ik laat het je nog weten!!

Rondreis Sumatra - Java - Bali met jeugd (deel 4 Bali)

Het ramanyana ballet was prachtig! De gids had het verhaal voorafgaand goed uitgelegd zodat het prima te volgen was. De prambanan tempels op de achtergrond zorgden voor het ideale sfeerplaatje, erg mooi!

Na kalibaru zijn we aangekomen in bali. We zitten in het duikresort genaamd mimpi wat droom betekend. Het is hier werkelijk prachtig. We eten S'avonds op het strand tijdens de zonsondergang met het geluid van marimba's erbij.
Gisteren zijn we samen met de kids wezen duiken. Dat was erg bijzonder.
Mees vond het spannend. Hij wilde eerst alles helemaal onder controle hebben alvorens onder water te gaan. Sam durfde zichzelf wat beter over te geven.
We hebben 45 minuten gedoken en hebben prachtige vissen gezien. Er kwam zelfs een seaturtle in beeld. Wel wat verder weg, maar we hebben hem gezien!!

Vandaag gaan we uitrusten. We hebben een afspraak in de spa gemaakt dus dat gaat vast lukken!

Morgen naar zuidbali voor de laatste paar dagen...

Hartelijke groeten ook van de rest van het gezin!