• Bromo
  • Duikvakanties Indonesië
  • Raja Ampat
  • Borobudur
  • Tanah Toraja
  • Turtle
  • Ombak Putih
  • Bali sunset
  • Baliemfestival
  • Kawah IJen
  • Bohorok
  • Tangkahan
  • Samosir
  • Baturraden

Reisverslag Indonesië

oost Java, Ambon en zuid Sulawesi

Hallo Vera,

Hieronder mijn evaluatie. Ik denk dat Maarten het er in grote lijnen helemaal mee eens is, aangezien we er samen regelmatig over gesproken hebben.


oost Java

Surabaya en Madiun
Gids en chauffeur
In zowel Surabaya als Madiun hadden we als gids Yvonne Kolmus en als chauffeur Priyo. Twee fantastische mensen met wie we 10 dagen hebben opgetrokken. Wij hadden veel op te zoeken (graven, huizen en straten) en er was niets dat Priyo niet kon vinden. Naast een uitstekend chauffeur is hij ook een prima begeleider: gaat voor het ATM-hokje staan als je gaat pinnen, is de 'klaarover' bij het oversteken (wij als bèbèks achter hem aan). Yvonne moest in t begin wennen aan onze 'tour'. Wij waren op zoek naar oude sporen in plaats van naar toeristische tempo doeloe, maar toen ze dat eenmaal doorhad, ging ze met veel verve met ons achter informatie aan.
In Madiun was de situatie wel wat pijnlijk door het schrille contrast tussen ons onderkomen en dat van hen. We hebben nog aangeboden hen in hetzelfde hotel te laten onderbrengen waarbij wij dan de helft zouden betalen, maar dat wilden ze niet aannemen. Het was te luxe voor hen (en toch nog te prijzig denk ik). Het zat ons echter het hele verblijf in Madiun een beetje dwars dat zij zo'n slecht onderkomen hadden.
Hotel Majapahit
Mooi hotel, maar achterstallig onderhoud. De deur van de badkamer, bijvoorbeeld, ging niet goed dicht. De kastdeuren klemden want ze hingen wat scheef. Verder ishet heerlijk, fijn zwembad ook en het heeft alles wat je van een 5-sterren hotel mag verwachten. Het restaurant was niet echt geweldig. We hebben lekkerder -en goedkoper- gegeten bij Linkafe in de mall. Heel vriendelijk en goed opgeleid personeel. Er is wifi.
Hotel Aston International Madiun
Het is een nieuw hotel en een paar etages waren bewoonbaar. Overdag werd er nog veel geklust. Het zwembad en het business centre waren nog niet klaar (wij hadden af en toe een pc nodig om te bloggen) en de creditcard-voorziening liep niet vlotjes maar dat is later verholpen. Verder hadden wij nog een akkefietje met de manager van de receptie over het niet willen laten kopieren van ons paspoort ivm indentity theft. Daar waren ze niet van op de hoogte. Zij konden ook niet aannemelijk maken waarom dat nodig was. In geen enkel ander hotel (behalve dan Mutiara op Ambon, maar daar lieten ze het na mijn weigering verder zo) wilde men ons paspoort kopieren. Het noteren van naam en paspoortnummer volstaat. Ik hade deze ontwetendheid bij zo'n internationaal hotel niet verwacht.
Verder was het een prima hotel. De ligging wat uit het centrum maar dat maakte het ook rustiger. We hadden een prachtige kamer en er was een mooi restaurant met overdekt terras. Het personeel is overvriendelijk. Ik kreeg de neiging om te roepen 'hou es op met dat gebuig!', maar ik wist niet hoe ik dat in behassa indonesia moest zeggen :-).
We hebben trouwens heerlijk gegeten bij restaurant Kemangi. De gurami goreng is daar heerlijk!
Er is wifi.

Ik vond Surabaya geen fijne stad. Te veel smog, scooters, mensen, drukte, lawaai en erg warm. Maar we hadden er veel te zoeken. Madiun was kleinschaliger en daardoor prettiger.
De weg van Surabaya naar Madiun was erg slecht. Voor zo'n lange rit is de achterbank van de minivan erg hard en oncomfortabel. Het is maar 170 km of zo, maar je doet er 5 uur over. Pantat batu krijg je er van...
De vlucht naar Ambon ging (onverwacht) over Makassar. Heel vervelend, die overstap midden in de nacht waarbij de tijd ook nog eens een uur vooruit ging. Geen fijne maatschappij die Lion Air.


Ambon

Ambon
Gids en chauffeur
Onze gids was Yuleth en onze chauffeur was Chris. Yuleth heeft is tot ver buiten haar werkuren hard voor ons aan t werk geweest om dingen uit te zoeken of op te sporen voor ons. Leuke gesprekken met haar en haar collega's (Glen en Bram) gehad. Chris heeft gechauffeurd en deed dat zorgvuldig.
Hotel Mutiara
Het is fijn dat het midden in de stad ligt en tegelijkertijd is dat ook de erg druk. Vooral omdat de kamer geen dubbele beglazing heeft en de plaatselijke jeugd 's avond een paar uur lang om het blok rondscheurt met zo'n 100 gemotoriseerde fietsen (scooters of motoren, ik kon het verschil niet goed zien). Er liepen veel mieren in de kamer en het hotel is aan een opknapbeurt toe. Had een ielig douchestraaltje met weinig warm water. Vloerbedekking trap en gangen is erg vies. Deur hotelkamer is niet erg stevig. Gelukkig is er 24/7 'bemanning' en beveiliging aanwezig. Het personeel is geweldig, heel vriendelijk en erg attent. We moesten op de dag van vertrek om 5 uur op en om 5.30 brachten ze uit zichzelf ontbijt op de kamer. In de 'rookvrije' bar mocht toch gerookt worden (wat ik niet deed). Als ik op het terras ging zitten om te roken, kwamen ze uit zichzelf een asbak brengen. Wat ook leuk is: er kwamen veel Molukse families uit Nederland, waaronder een familie uit Breukelen die mij nog kenden. Grappig. Het is ook fijn dat het geen massaal hotel is. maar achteraf had ik misschien liever in het Aston Natsepa gezeten...
Er is wifi.

Ambon is een kleine stad en overwegend christelijk. Dat scheelt toch.


zuid Sulawesi

Makassar
Gids en chauffeur
Onze gids was Musi, onze chauffeur Anca. Musi wist erg veel van Makassar en van de omgeving. Anca was een chauffeur die van opschieten hield. We hebben mooie tochten gemaakt, o.a. naar Bantimurung en Malino.
Hotel Makassar Golden
Het belangrijkste: de locatie. In het centrum, vlakbij de boulevard en toch redelijk rustig, uitzicht op boulevard en zee. Restaurant is niet geweldig maar er zijn genoeg alternatieven in de buurt. (Heerlijk vis gegeten bij Rathu Guri) Het hotel heeft onderhoud nodig. Sommige dingen werken niet goed (Wifi, koelkast, airco -kon alleen maar op erg koud en maakte veel herrie-, electronische kamerpasjes). De douche moet nodig ontkalkt worden want gaf ielig straaltje. Het heeft een fijn zwembad. Het personeel is vriendelijk en efficient. Het restaurant heeft een prachtig uitzicht en vangt veel wind. Je zit er heerlijk.
Anca heeft ons op 1 augustus naar Bira gebracht. Wat een tocht. 5 uur over hobbelige wegen.
Hotel Anda beach resort
In de hotelkamer liepen mieren die 's nachts over je heen wandelden, de badkamer was erg basic, en bood weinig plek voor je spullen. Er was geen warm water. Ik vond het er ook niet erg schoon. Het had een groot balkon met mooi uitzicht. Het restaurant was beperkt maar had heerlijke verse vis, het had een leuk terras. Er was geen wifi. Het beviel ons niet in Bira. Wij hadden het er rustiger verwacht met een privéstrand. In plaats daarvan was het er heel druk (door Lebarang), met veel geluidsoverlast van electonische muziek, motorbootjes, de rook van vuurtjes die gestookt werden van het afval en de vele mensen. Dat ging tot zeker 1 uur 's nachts door en we werden er 's ochtends om 6.30 uur door gewekt. Het strand was vies. Dit alles en het feit dat het zo'n 5 uur reizen was naar Makassar op de dag van de terugreis naar Nederland, deed ons besluiten er na 2 nachten weg te gaan.
Ik heb Caraka Travelindo gebeld voor de transfer. Die stuurden Addie. Addie was 's nachts om 3 uur vertrokken uit Makassar. Hij bleek om 7 uur al in Bira te zijn. Wij zagen hem toen we rond 8 uur beneden kwamen om te ontbijten. Tegen 9 uur reden we weg. Onderweg naar Makassar moest Addie er alles aan doen om wakker te blijven. De tocht was eigenlijk onverantwoord. Gelukkig zijn we veilig aangekomen. We hadden zelf al via Internet hotel Makassar Golden weer geboekt.
Op 4 augustus belde Caraka Travelindo en bood aan ons vervoer naar de luchthaven te regelen. We hebben deze service erg gewaardeerd!


Overig

De vluchten met Garuda zijn prima. Goede service aan boord, goed vliegtuigeten.

Waar ik van stond te kijken: er zwemt niemand met blote armen en benen. Mannen/jongens nog wel in een short, vrouwen hebben allerlei kleren aan als ze gaan zwemmen. Ik was hier niet op bedacht. Het is misschien wel goed om deze informatie door te geven aan reizigers.

Wat we ons ook niet gerealiseerd hebben was dat we tijdens deze reis zo ontzettend veel onderweg waren. We hebben wel in 7 vliegtuigen gezeten en vele dagen in auto's. Het was vermoeiend. Voortaan maar 1 eiland per keer en meer vrije tijd. Maar we hebben heel veel kunnen opsporen wat we wilden vinden, en dat is ook erg fijn.

Vera, als je nog wat meer informatie over iets wilt, dan hoor ik het wel.


Kunnen wij u helpen? Need help?
Sluiten Close

Heeft u een vraag, neem dan contact met ons op via +31(0)88 - 81 11 999 of vul hier het contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. If you have any questions, please contact us via +31(0)88 - 81 11 999 or fill out our form here. We will get back to you as soon as possible.

Merapi is op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00
Telefoon: 088 - 81 11 999 Wilt u teruggebeld worden? Vul dan ons terugbelformulier in.
In noodgevallen zijn wij vanuit het buitenland bereikbaar op +31-6-1240 9137

U kunt ook een afspraak maken, met ons chatten, het contactformulier invullen of een e-mail sturen aan
Merapi can be reached on workdays between 09:00 and 17:00.
Phone: 088 - 81 11 999 Do you want us to call you? Fill out our call-me-back form.
In case of emergency, we can be reached from abroad via +31-6-1240 9137.

U can also make an appointment, chat with us, fill out our contact form or send an e-mail to

Start livechat

Sluit livechat Close livechat