• Padar island Komodo

Reisverslag Indonesië

Eclips Kalimantan en Sulawesi

Beste Jan,

Graag willen wij onze ervaringen en indrukken opgedaan tijdens onze reis met jou delen. We hebben de reis als zeer positief ervaren, een paar punten verdienen jullie aandacht, denken we.

Kalimantan
Uiteraard komt een zonsverduistering niet meer zo snel voor in Tanah Grogot, maar we willen toch opmerken dat de benaming “eenvoudig hotel” iets teveel is voor het logement waar wij hebben geslapen. Kasten voor de ramen, ontbreken van balustrades op de verdiepingen, matig eten. Daarnaast was er voor de gasten geen keuze in waar de verduistering werd bekeken en de steiger waar we uiteindelijk stonden was niet de meest geschikte plaats. Eén van de gasten had voor zijn camera met supergevoelige lens een bewegingsloze ondergrond nodig, hetgeen dus niet het geval was. Daarnaast was er weinig stilte door alle vissersboten die af en aan voerden en ging op “het” moment de automatische straatverlichting aan. Tip voor een volgende keer: meer aandacht voor genoemde feiten.

Door jullie lokale agent Lucas was het programma gewijzigd. Vanuit Tanah Grogot zijn we eerst terug gegaan naar Balikpapan en de volgende dag naar de houseboat. Was wel OK zo.
Het verblijf op de houseboat was erg leuk en relaxed. Onze complimenten voor onze gids Jailani. Hij was buitengewoon zorgzaam, heeft ons veel verteld en laten zien, toonde oprecht belangstelling voor zijn gasten; kortom een geweldige gids!
De bemanning van de houseboat was ook erg vriendelijk en we hebben genoten van de overheerlijke maaltijden van de kokkin!
Een punt van aandacht is dat er voor 2 personen een dubbel matras aanwezig was en voor 2 personen een enkel matras. De enkele matrassen waren niet echt comfortabel. Daarnaast werd er, in tegenstelling tot wat we eerder hadden besproken, 2 volle nachten gevaren. Dan zijn oordoppen wel te adviseren! Maar een knalpot op de uitlaat zou de boot ook niet misstaan.

Sulawesi
Onze excursie naar de Karts rotsen verliep iets anders. Door de (zeer aardige) gids Ari werd het bezichtigen van de prints gecanceld omdat de regen van de dag ervoor de rotsen te glibberig maakten. Uiteraard konden wij niet beoordelen of dit een terechte beslissing was, maar we vonden het erg jammer omdat we deze excursie hadden gekozen voor de prints. Niettemin hadden we een genoeglijke dag. Hij leidde ons rond in een prachtig dal en zorgde voor een leuke plek met lunch.

We hadden voor onze rondreis een geweldige chauffeur, Akib genaamd. Reed goed en nam geen risico’s, was zeer zorgzaam en was uiteraard goed bekend met zijn route.
BBC hotel in Sengkang was prima en in het daarnaast gelegen BBC café kon je uitstekend eten.

Het Luta Resort in Rantepao is een mooi hotel, aardig personeel met een goed restaurant (was 2 avonden nodig i.v.m. de hevige regenval). Helaas hebben de kamers geen AC, hetgeen daar echt wel nodig is. Los van het feit dat het ’s nachts warm was, waren de kamers zeer vochtig en alles lag vol met motteballen waar we een beetje misselijk van werden.
Gids Daniel heeft ons prima rondgeleid, al leek het vaak alsof hij een bandje afdraaide. We misten een persoonlijke touch. Op onze voucher stond “gids engels sprekend gedurende de dagen in Toraja inclusief accommodatie en maaltijden”. Daar ons hotel “logies en ontbijt” was, begrepen we dat het hier om de lunches ging. Dit hebben wij gemeld bij Daniel, vervolgens met zijn kantoor in Makassar gesproken, kopie van de voucher ge-smst. Kantoor zou met jou (Jan) kontakt opnemen, echter we hebben niets meer vernomen. Lunches hebben we uiteraard zelf betaald, maar graag uitsluitsel hierover.

De voorspelde “lange dag in de auto” van Toraja naar Tentena is een avontuurlijke tocht geworden. Wij vertrokken om 7.30 uur en kwamen om 20.30 uur aan. Voor het donker aankomen is met 360 km onmogelijk. Vanaf 16.30 zaten we tot Tentena in een heftig noodweer, rijden door de bergen was angstaanjagend. De afstand is echt te groot om in 1 keer te doen en het is aan te bevelen om na te denken over een alternatief.
Het verblijf in het TandoBoneResort was matig. De bungalows liggen uiteraard op een waanzinnig mooie plek, echter Annelies heeft het gastvrouwschap niet uitgevonden. Ontbijt en diner waren verre van spectaculair. Iets eerder op de route ligt het Dolidi Resort, ook van een Nederlander. Hier hebben wij heerlijk geluncht en ook dit resort ligt prachtig. Is er een specifieke reden om voor TandoBone te kiezen?

Ook de reis naar Dongalla was er een van een zeer lange dag. Helaas was een road block hiervan de oorzaak. Volgens Annelies was de weg vrij, dus voor onze chauffeur Akib was er geen reden om extra vroeg te vertrekken. Maar de weg was van 1400 tot 1800 afgesloten en we kwamen pas om 21.00 uur in Dongalla aan.

Wellicht hadden wij de verkeerde verwachtingen maar we hadden de indruk dat de stenen bungalow met warm water en douche in het Prince John resort een upgrade was. Niets is minder waar. Er waren 2 slaapkamers, 1 ruime met een plafond ventilator en 1 kleine met een kleine staande ventilator. Koffers kon je er niet in kwijt. De bungalow ligt een stuk hoger en het was er dus veel warmer. 1 Badkamer, geen warme douche. Na een intensieve reis was deze locatie een teleurstelling. De paalbungalows hebben allemaal een douche (geen mandibak), sommigen met warm water en liggen pal aan zee, dus heerlijk in de wind.
Verder was de bungalow behoorlijk vervuild (keuken vol met muizenkeutels, een kamer met allemaal dozen met etenswaar…). We vroegen ons af of de prijs hetzelfde is geweest als de prijs voor 2 paalbungalows, zo ja, dan mag er geld terug gevraagd worden.
Verder was het een heel mooi resort, goed eten, aardige mensen en heerlijk vertoeven aan zee en prachtig om te snorkelen.

We hebben een heerlijke vakantie gehad, veel gezien en veel genoten. Niemand van ons is ziek geweest, ook dat was natuurlijk fijn.
We horen graag jouw reactie op een paar vragen van ons.