• Bromo
  • Raja Ampat
  • Duikvakanties Indonesië
  • Borobudur
  • Tanah Toraja
  • Turtle
  • Ombak Putih
  • Bali sunset
  • Baliemfestival
  • Kawah IJen
  • Bohorok
  • Tangkahan
  • Samosir
  • Baturraden
  • Padar island Komodo
  • Pink beach Komodo
  • Whaleshark Kalimantan

Reisverslag Indonesië

Duikreis Molukken, Saparua, Banda en Ambon

Beste Vera,

Hieronder onze reiservaringen.

Wij hebben een fantastische vakantie gehad en vele prachtige duiken gemaakt. De transfers met de taxi’s en veerboten is ook allemaal goed gegaan.
Graag wil ik onze bevindingen delen betreffende de hotels waar wij verbleven, maar eerst nog iets over de porters bij de veerboten. Wij kennen dit systeem van de Filipijnen. Daar hebben we ook met veerboten gereisd. De porters staan keurig te wachten op hun beurt en 1 porter verzorgt al je bagage en daar betaal je een vast bedrag voor. In Indonesie gaat dat anders. Vooral bij aankomst in Saparua was het een chaos. We hadden 2 koffers en 1 grote tas en die worden uit je handen gegrist. De man die ons zou afhalen stond een eindje verderop onder een afdak, want het regende. Liet ons lekker aanmodderen. Na pakweg 20 meter te hebben gelopen met de koffers wilde de porters ieder 50.000 rupia. Dat hebben we niet gedaan, dan zouden we in 1 keer 9 euro kwijt zijn. We hebben 1 jongen wat gegeven en ook niet 50.000. Nou ruzie natuurlijk. Er stond ook nog een soort koppelbaas bij, waar de jongens het geld aan moesten geven. We zijn in de taxi gestapt en weg gereden. Misschien is het handig om dit in jullie reizigersinformatie te zetten. Dat je 1 porter moet aanwijzen die de koffers regelt. Overigens stond op ons schema ook porters, dus wie die nu uiteindelijk moet betalen?


Saparua

Mahu Lodge
Een eenvoudig “resort” op een prachtige plek. De kamer die we zouden krijgen ging niet door, want de airco was stuk. We kregen nu een andere kamer met 2 aparte bedden, maar dat vonden we niet erg. Het zwembad was lek. Volgens Johan was dit onlangs gebeurd, maar het zag er naar uit dat dit al langer zo was. En dat hier voorlopig ook niets aan gedaan zou worden. Wij kregen het idee dat er gewoon geen geld is voor renovatie van het een en ander, want dat is wel hard nodig. Overigens zijn Johan en Paul heel hartelijk en doen er alles aan om het je naar de zin te maken.
Wat betreft het duiken. Ik zou Mahu Lodge niet als duikreis aanbieden. Doet Merapi ook niet, dit was voor ons een alternatief voor Cape Paperu. Maar mochten jullie dit overwegen, dan moet er wel grondig wat verbeteren wat betreft het “duikcentrum”. Alle veiligheidsregels worden aan de laars gelapt. De duikgids, Nus, spreekt geen Engels. Ze hebben niet naar onze brevetten gevraagd en we hebben ook geen papieren hoeven invullen. Er wordt geen briefing gegeven en er is geen eerste hulp koffer aan boord van de boot. Zuurstof moet aan boord zijn. Bij een duikongeval moet er direct zuurstof toegediend kunnen worden. Wij zijn ervaren duikers en kunnen ons wel redden en gaan niet over grenzen, maar beginnende duikers zou ik niet overleveren aan dit duikcentrum.


Banda

The Maulana
Bij aankomst werden wij naar onze kamer gebracht. Triomfantelijk werd deze voor onze geopend. Het was een verwaarloosde standard room in het oude gedeelte, pal voor de plek waar een liveaboard (de hele nacht) lag te ronken. Ik ben naar de “balie gegaan” om te zeggen dat wij toch echt een andere kamer hadden geboekt. Wat bleek: ze waren vol. Nou zou het netter geweest zijn om dit eerst met ons te bespreken en samen naar alternatieven te kijken, maar dat kennen ze daar blijkbaar niet. Ik liet het schema zien waar opstond dat we een super deluxe kamer zouden krijgen. Maar die waren vol.
The Maulana heeft 2 x per week een probleem qua bezetting. De nieuwe gasten komen aan en de oude gasten vertrekken de volgende dag pas met de fastboat. Een superdeluxe kamer de volgende dag kon eigenlijk ook niet, want die waren ook vol, maar ze zou de nieuwe gasten (van Merapi) ook wel 1 nacht in een standard room zetten. Of dit gebeurd is weet ik niet, maar wij kregen de volgende dag en voor de rest van ons verblijf een super de luxe room. Cesar van Naira Dive stond er bij tijdens de hele discussie, maar deed niets. De volgende dag toen wij werden opgehaald voor de eerste duikdag stelde hij voor om naar Pulau AI te gaan als compensatie voor de nacht in de standard room. Het overdonderde mij, dus heb ik dit geaccepteerd. Achteraf dacht ik, had ik niet moeten doen, maar ja, het was al gebeurd.
The Maulana wordt gerenoveerd. Nu nog aan de achterkant, maar als ze aan de voorkant beginnen, kan ik me zo voorstellen dat dit overlast gaat geven.
Het duiken bij Naira Dive gaat een stuk professioneler dan bij Mahu Lodge, maar laat ook te wensen over. Wederom werd niet naar onze brevetten gevraagd en hoefden we niets in te vullen.


Ambon

The Natsepa
We werden op de boot vanuit Banda aangesproken door een man die ons naar The Natsepa zou brengen. Wie dat was weet ik nog steeds niet. Bij aankomst in The Natsepa stond op het incheckformulier, dat ik moest invullen en tekenen, verblijf t/m 26 oktober. De jongen aan de balie sprak nauwelijks Engels en het was moeizaam communiceren. Ik zei dat we tot 27 oktober zouden blijven. Hij vroeg naar het voucher. Daar stond de juiste datum op. We kregen ontbijttickets t/m 27 oktober en het formulier heb ik niet meer gezien (niet ondertekend overigens). Heel de tijd stond de man die ons naar het hotel had gebracht erbij, maar bemoeide zich niet met de discussie. Liet het mij oplossen.
Donderdagavond de 25e vonden wij een brief op onze kamer, die onder de deur door was geschoven. Hierop stond dat we de volgende dag om 12:00 uur moesten uitchecken. Punt. Ik naar de balie met “dat klopt niet”. Wij blijven tot 27 oktober. Kijk maar op het voucher. Weer iemand aan de balie die slecht Engels sprak. We moesten de volgende dag verhuizen naar de Honeymoon suite, want onze kamer was door iemand anders geboekt (ook van Liketours overigens). Het was een upgrade, maar daar hoefden we niet voor te betalen. Ik wilde helemaal geen upgrade, maar op de kamer blijven. Het was al laat en de manager was naar huis. De volgende dag zou ik meer horen. Inmiddels had ik gemaild met Flip en antwoord gekregen, dat we volgens Glen van Liketours in onze kamer konden blijven. De 26e zouden wij eigenlijk de hele dag gaan duiken, maar dit hadden we geruild met de 25e. Ik weet niet wat er gebeurd was als we de hele dag weg waren geweest. Wij zijn na het ontbijt weer naar de balie gegaan. Daar werd verteld dat ze contact hadden gehad met Maureen van Likestours en die had gezegd dat ze ons konden verhuizen naar de Honeymoon suite (!). Ik zei dat ik geen Maureen kende en dat Glen had toegezegd dat we in onze kamer konden blijven. The Natsepa kende Glen, dat was een tour guide, daar deden ze geen zaken mee. De mail van Flip met de toezegging heb ik doorgestuurd naar de balie manager. Die zou het vertalen en dan zouden we later wat horen. Wij naar de kamer. Even later werden we gebeld door Chris van de receptie. Of we even naar de balie konden komen. Daar weer het hele verhaal (sorry sorry), maar we moesten echt verhuizen. Inmiddels was het voor mij een principe kwestie geworden. Chris ging Likestours bellen. Daar kreeg ze Stevie aan de telefoon. Die had ons van het vliegveld afgehaald en sprak een beetje Nederlands. Ik kreeg de telefoon en heb uitgelegd wat er aan de hand was. Na veel praten zei Stevie dat hij ging regelen dat we in de kamer konden blijven. Ik vertelde dit aan Chris die dit weer navroeg bij Stevie. Ik kon verstaand dat Stevie dit weer ontkende. Had hij niet gezegd. Inmiddels werd het een heel rare discussie. Er werd steeds opnieuw gezegd dat we een upgrade zouden krijgen. Wij stelden voor om de nieuwe gasten dan maar 1 nacht in de Honeymoon suite onder te brengen. Dat kon niet want Likestours had betaald voor een deluxe room en niet voor de Honeymoon suite. Maar voor ons toch ook niet, zeiden we. Likestours betaalt toch ook niet voor onze upgrade? Deze redenering kon Chris niet volgen. Inmiddels belde Glen en praatte vrij lang met Chris. Na beëindiging van dit gesprek zei Chris dat Likestours gaat betalen voor de upgrade van de nieuwe gasten. Ze moest dit nog met haar manager bespreken of dit ok was. Wij weer naar de kamer en verder niets meer gehoord. Ook niet dat het in orde was met onze kamer. Dus zijn we maar naar het zwembad gegaan.
We zijn dus ook bij Maluku Resort geweest omdat we vandaar steeds vertrokken om te gaan duiken. Een leuk resort, maar jammer dat het direct aan de weg ligt. Je hoort constant het verkeer. Ook aan de waterkant. Dit duikcentrum opereert wel volgens de normen. Formulieren invullen, briefings, een goede crew en duikgidsen die ook wat aanwijzen onder water. Komt waarschijnlijk omdat de leiding Westers is. Jammer van de ligging, anders hadden we graag hier verbleven. We werden steeds keurig opgehaald en weer teruggebracht naar The Natsepa.


Het lange reizen was zeker de moeite waard, want het is een prachtig duikgebied daar. Een volgende keer gaan we toch kijken voor een stop over ergens om de reis te onderbreken.

Met vriendelijke groet,


Kunnen wij u helpen? Need help?
Sluiten Close

Heeft u een vraag, neem dan contact met ons op via +31(0)88 - 81 11 999 of vul hier het contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. If you have any questions, please contact us via +31(0)88 - 81 11 999 or fill out our form here. We will get back to you as soon as possible.

Merapi is op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00
Telefoon: 088 - 81 11 999 Wilt u teruggebeld worden? Vul dan ons terugbelformulier in.
In noodgevallen zijn wij vanuit het buitenland bereikbaar op +31-6-1240 9137

U kunt ook een afspraak maken, met ons chatten, het contactformulier invullen of een e-mail sturen aan
Merapi can be reached on workdays between 09:00 and 17:00.
Phone: 088 - 81 11 999 Do you want us to call you? Fill out our call-me-back form.
In case of emergency, we can be reached from abroad via +31-6-1240 9137.

U can also make an appointment, chat with us, fill out our contact form or send an e-mail to

Start livechat

Sluit livechat Close livechat